نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقشه‌برداری ساختار جنگل‌ها از فضا

سیناپرس: به تازگی در یک همایش و کارگاه علمی در اروپا پژوهشگران سرتاسر جهان جمع شدند تا آخرین دستاوردهای خود در زمینه به‌کارگیری روش بسیار جدید پولینسار (POLinSAR) را در حوزه سنجش از دور تبادل کنند. این روش در حقیقت یک روش سنجش از دور خاص است که در آن اطلاعات قطبش (پلاریمتری) و تداخل‌سنجی (اینترفرومتری) در تصاویر راداری روزنه مصنوعی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. 

 

در پی تمایل فزاینده به اطلاعات و مزایایی که این نوع روش سنجشی فراهم می‌آورد، بیش از 275 محقق از کشورهای مختلف جهان در همایش دوسالانه پولینسار که به میزبانی آژانس فضایی اروپا در مرکز سنجش از دور ایتالیا برگزار شد شرکت کردند. 

یکی از تحقیقات و مثال‌هایی که از توانمندی و کارآیی این روش ارایه شده بود طریقه ارتفاع‌نگاری یک جنگل در بنگلادش بود که یکی از منابع محلی این کشور است و تماما به کمک این روش و با استفاده از تصاویر گرفته شده توسط ماهواره آلمانی تان‌دم-ایکس انجام شده بود.

روش پولینسار در سال‌های اخیر به بلوغ قابل ملاحظه‌ای رسیده است و پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه قرار است در ماموریت بایومس آژانس فضایی اروپا در سال 2020 حاصل شود. به گفته یکی از اعضای مرکز هوافضایی آلمان، این روش تا ده سال پیش یک روش نا آشنا و کمتر شناخته شده بود و تنها به طور محدود توسط سامانه‌های هوایی، تولید داده و اطلاعات می‌کرد. 

اما ماموریت ماهواره آلمانی تان‌دم اکنون ثابت کرده است که باید منتظر دستاوردها و کارکردهای قابل ملاحظه دیگری از این روش بود و ماموریت بایومس نیز سهم به سزایی در این دستاوردهای مورد انتظار خواهد داشت. این ماموریت طوری طراحی شده است که برای اولین بار و با استفاده از تصاویر راداری روزنه مصنوعی در باند پی، امکان اندازه‌گیری توده‌های زنده و کربن ذخیره شده در جنگل‌ها فراهم خواهد شد. یکی از اساتید دانشگاه شفیلد بر این باور است که اطلاعات منحصر به فردی که ماموریت بایومس از توده‌های زیستی، ارتفاع و تغییرات توده‌ای در جنگل‌ها به‌دست خواهد آورد می‌تواند انقلابی در فهم و یافته‌های ما در زمینه چرخه کربنی جهانی به وجود آورده و از مدیریت بهتر جنگل‌ها در برابر تغییرات اقلیمی پشتیبانی کند.

اطلاعات منحصر به فردی که ماموریت بایومس از توده‌های زیستی، ارتفاع و تغییرات توده‌ای در جنگل‌ها به‌دست خواهد آورد، می‌تواند انقلابی در فهم و یافته‌های ما در زمینه چرخه کربنی جهانی به وجود آورده و از مدیریت بهتر جنگل‌ها در برابر تغییرات اقلیمی پشتیبانی کند.

در روش پولینسار، تجهیزات راداری پالس‌های قطبیده شده را به زمین فرستاده و با استفاده از پراکنش‌های بازگشتی اطلاعات و خواصی نظیر رطوبت یخ و زمین منطقه مورد هدف به دست می‌آید. با این حال، نقشه‌برداری ارتفاع و ساختار جنگل، یکی از کاربردهای اصلی این روش محسوب می‌شود که با استفاده از این اطلاعات، توده زنده جنگل‌ها نیز قابل تخمین خواهد بود. اطلاعات به دست آمده از ماموریت بایومس که از طریق استفاده همزمان  مشاهدات باکیفیت سطحی و مدل‌های زمینی حاصل می‌شوند، می‌توانند در پیشرفت فهم و دریافت ما از زیست‌بوم‌های جنگلی و پویایی آن‌ها و همچنین تدوین دستورالعمل‌های بین‌المللی مانند پنل بین‌الدولی سازمان ملل در زمینه تغییرات اقلیمی که یک تحلیل جامع و همه‌جانبه در خصوص تخمین شار کربن زمینی است سهیم باشد. 

البته تخمین توده‌های زنده جنگلی نه تنها در مورد مطالعات اقلیمی به کار می‌رود بلکه به منظور بررسی منابع انرژی در کشورهای در حال توسعه نیز کاربرد دارد. ماموریت بایومس در صورت اجرایی شدن، این قابلیت را دارد که در تدوین دستورالعمل‌های بین‌المللی مانند برنامه آرای‌دی‌دی نیز سهیم باشد.

در کارگاه برگزار شده، 57 دانشجوی دکترا و فوق دکترا از 27 کشور دنیا به مدت یک هفته حضور داشتند که این کارگاه بخشی از برنامه آژانس فضایی اروپا در زمینه کاوش‌های علمی ماموریت‌های عملیاتی محسوب می‌شود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل