نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارتباط ژنتیک و ویتامین دی در ظهور ام اس

بر اساس تجزیه و تحلیل داده های پزشکی ده ها هزار نفر از اروپاییان ، محققان دریافتند افرادی که دارای استعداد ژنتیکی جذب پایین ویتامین دی هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس قرار دارند .

پژوهشگران دانشگاه مک گیل  (McGill University) کانادا داده های پزشکی این افراد را به دو گروه تقسیم بندی کردند : گروهی با استعداد ژنتیکی جذب ویتامین D پایین و گروه دیگر بدون استعداد ژنتیکی جذب ویتامین D پایین . سپس آن ها شیوع و احتمال ابتلای به بیماری ام اس را در این دو گروه مقایسه کردند .  

محققان از این مقایسه دریافتند ، افرادی که استعداد ژنتیکی سطح پایین خونی از نشانگر ویتامین دی را دارند ، نسبت به افرادی که از این استعداد ژنتیکی برخوردار نیستند ، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری ام اس هستند .

لازم به توضیح است که به طور معمول انسان می تواند ویتامین دی لازم بدن خود را از طریق نور خورشید و منابع غذایی مختلف ، از جمله ماهی های روغنی ، تخم مرغ ، غلات و غیره دریافت کند. اما برخی از افراد این گونه نبوده و نمی توانند ویتامین دی لازم را از این منابع جذب کنند و به صورت ژنتیکی دریافت ویتامین دی بدنشان پایین است .

اسکلروز چندگانه (Multiple sclerosis) یا ام ‌اس (MS) یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می ‌بینند . این آسیب دیدگی در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند ، اختلال ایجاد کرده و باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌ های زیادی از جمله مشکلات جسمی می شود . به طور کلی تا کنون دلایل ارائه شده در مورد این بیماری شامل عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مانند عفونت بوده است .

در حال حاضر گروهی از محققان و پژوهشگران در پی مطالعات و بررسی های دیگر ، در حال آزمایش بر روی این مساله هستند که آیا می توان با دادن ویتامین دی بیشتر به مردم از ابتلای افراد به بیماری ام اس جلوگیری کرد و یا احتمال خطر ابتلا به این بیماری را در آنها کاهش داد؟

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله انگلیسی British journal PLoS Medicine به چاپ رسیده و قابل دسترسی است. برای مشاهده متن اصلی مقاله فوق ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل