نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گزارش ویدئوئی از ماهی های دارای دست و پا

جانورشناسان استرالیایی ، یک گونه جدیدی از ماهی ها را که ماهی دست دار خال خالی (spotted handfish) نامیده می شود، مورد بررسی قرار دادند. این ماهی کوچک در کف دریا در عمق ده تا حداکثر سی متری بر روی باله هایش که شباهت بسیاری به دست یا پا دارند ، راه می رود.

سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization) به شمارش جمعیت این ماهی های خاص پرداخت و به نتیجه ای نگران کننده دست پیدا کرد. آن ها دریافتند که از این ماهی عجیب تنها 79 قطعه باقی مانده است .

امروزه ماهی دست دار خال خالی (spotted handfish) تنها در آب های تاسمانی (Tasmanian) در منطقه آبی  Hobart’s Derwent در بخش شرقی استرالیا زندگی می کند . کاهش تعداد این موجود باعث نگرانی دوستداران طبیعت و محققان جانور شناس شده است . آن ها در نظر دارند تا برای زنده نگهداشتن این موجود و جلوگیری از انقراض آن ، روشی فوری و موثر را به کار گیرند .

تیم لینچ (Tim Lynch) از محققان سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع در مصاحبه ای مطبوعاتی در این رابطه اعلام کرد : « عملی که در جهت جلوگیری از انقراض این گونه از ماهی انجام شود باید بسیار محتاطانه صورت گیرد . ما در حال سازمان دهی و هزینه کردن یک کارگاه آموزشی در این رابطه هستیم باید ببینیم چه کارهایی می توانیم انجام دهیم . »

پژوهشگران یکی از دلایل به خطر افتادن بقای این موجود را ستاره های دریایی دانسته اند که بر از بین رفتن زیستگاه های این موجودات دریایی و تولید مثل آن ها اثر گذاشته است. در حقیقت ماهی دست دار خال خالی (spotted handfish) در هنگام تولید مثل بین هشتاد تا 250 تخم گذاشته و به استتار تخم های خود می پردازد . نحوه تخم گذاری این ماهی به این صورت است که به دور اشیاء عمودی شکل همچون لف های دریایی، اسفنج ها، جلبک ها و غیره چرخیده و تخم ها را به دور آن می پیچد. این ماهی سپس تخم ها را نظارت و محافظت می کند اما ستاره دریایی در حال خوردن غذا در این بخش از پناهگاه این گونه ماهی باعث می شود تا ماهی دست دار خال خالی محل نظارت خود بر روی تخم ها را رها کند . در این موقعیت تخم ها در معرض خطر شکارچیان قرار می گیرد. قابل ذکر است که تغییرات زیست محیطی محلی نیز بر تغییرات زیستگاه این ماهی اثر گذاشته و به نظر می رسد که در به خطر انداختن نسل آن ها نقش داشته است .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل