بسیاری از انسان ها با هوش و استعداد یادگیری برابر و حتی در محیط هایی یکسان نمی توانند بهره مشابهی از یک فرایند آموزشی داشته باشند. به این ترتیب و با کنار گذاشته شدن عناصر محیطی در این معادله، عملا این تفاوت را می توان بسیار عجیب دانست ولی به تازگی دانشمندان دانشگاه بوخوم موفق به یافتن عناصر کلیدی جدیدی در راستای شرح دادن این رخداد شده اند.
در این تحقیقات مشخص شده است که همان طور که جسم انسان بر اثر ورزش کردن و ممارست های فیزیکی با پیشرفت روبرو می شود، مغز انسان نیز می تواند در فرایند یادگیری خود جهش بسیار بزرگی را داشته باشد. به این ترتیب این محققان با بررسی های خود دریافته اند که تمرکز ذهنی، تاثیر بسیار زیادی بر روی ساختار یادگیری در بدن می گذارد. این تاثیر درست مانند اثر ورزش کردن بر روی جسم انسان است.
شایان ذکر است که در این تحقیقات، نوع تمرکز به هیچ عنوان مهم نبوده است و هیچ گونه نظارتی بر روی نحوه تمرکز کردن افراد بر روی مسائل ذهنی صورت نگرفته است. به این ترتیب شرایط به نحوی رقم خورده است که هیچ روش خاص تمرکزی بر دیگری ارجحیت داده نشود ولی در نهایت نتایج به دست آمده نشان دهنده بهبود فرایند یادگیری به واسطه تمرکز ذهنی بوده است.
علاوه بر اموری مانند یادگیری، انسان به واسطه داشتن تمرکز ذهنی بهتر می تواند حواس بهتری را نیز تجربه کند. برای نمونه دانشمندان در این مطالعات دریافتند که تمرکز ذهنی بالاتر در بسیاری از افراد مورد مطالعه به بهبود چشمگیر حس لامسه منجر شده است.
شایان ذکر است که نتایج این پژوهش ها در قالب یک مقاله علمی جمع آوری شده و در ژورنال بین المللی گزارش های علمی (Scientific Reports) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.
مترجم : احمد محمدحسینی
No tags for this post.