دامهای همدان از تب برفکی ایمن هستند

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، دکتر محمود رضا رسولی  اظهار کرد: دامداران باید هنگام خرید و فروش دامها در خارج از استان، با مجموعه دامپزشکی هماهنگ باشند تا از بروز هر گونه بیماری از جمله تب برفکی و شیوع آن در بین دامها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه عشایر در حال حاضر در استان همدان مستقر هستند، تصریح کرد: اکیپ های دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون دامهای عشایر اقدامات لازم را انجام داده و در صورت مشاهده هر یک از دامهای مشکوک به بیماری های واگیر دار، از جمله: تب برفکی اقدامات جداسازی دام بیمار و واکسیناسیون سایر دامهای سالم را انجام می دهند، همچنین محوطه  نگهداری دامها را نیز ضد عفونی می کنند تا از شیوع بیماری در بین دامها جلوگیری شود.

در ادامه مدیرکل دامپزشکی استان همدان خاطرنشان کرد: دامداران و عشایر در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک به بیماری های دام، موضوع را به دامپزشکی اطلاع دهند و همچنین می توانند از طریق دامپزشکانی که به صورت خصوصی در سطح شهر در حال فعالیت هستند نسبت به امر درمان دام بپردازند.

دکتر رسولی با بیان اینکه تب برفکی یک بیماری ویروسی و واگیردار در بین دام های سبک و سنگین محسوب می شود، یادآور شد: علائم این بیماری لنگش شدید، کاهش اشتها، کاهش تولید شیر و ایجاد زخم های دهانی و ریزش بزاق دهان است که دامداران در صورت مشاهده این علائم باید به دامپزشکی مراجعه کنند بنابراین دانستن علائم این بیماری برای دامداران امری ضروری بوده، چرا که در صورت بروز این بیماری در بین دامها خسارات اقتصادی به همراه دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای جلوگیری از شیوع این بیماری در بین سایر دامها، واکسیناسیون علیه تب برفکی  است همچنین ضدعفونی کردن محل نگهداری دامها در جلوگیری از شیوع این بیماری در بین سایر دامها موثر است.

وی در پایان گفت: با توجه به واکسیناسیون های انجام شده، خوشبختانه در استان همدان در خصوص بیماری تب برفکی هیچ مشکلی نداریم.

گزارش: محمد جواد صفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا