نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مزارع سبزیکاران در صورت آبیاری با فاضلاب شخم می شوند

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، مهدی خدابخشی با بیان اینکه در راستای اجرای برنامه سلامت و امنیت غذایی و به منظور پیشگیری از شیوع بیماری های منتقله از آب و غذا بازدیدهایی از سطح مزارع استان انجام می شود، اظهار کرد: جلوگیری از آبیاری سبزیجات با فاضلاب مورد توجه ماست و مرتب بازدیدهایی انجام می شود .
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اطلاع دقیقی نسبت به زیر کشت سبزی با فاضلاب در همدان وجود ندارد گفت: اوایل خردادماه طی بازدیدهای بازرسان بهداشت و اخطارهایی که به کشاورزان داده شده بود، ظاهرا سبزی های آلوده جمع آوری شده و با فاضلاب نیز آبیاری نمی شود.
کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه با تاکید به اینکه طبق بازدیدهای صورت گرفته در حال حاضر سبزی آبیاری شده با فاضلاب وجود ندارد افزود: اویل خردادماه چند مورد مشاهده و اخطارهایی به سبزیکاران داده شد و قرار شد اگر مجدد در این زمینه اقدامی کنند مزارع شخم شود.
وی با بیان اینکه در این مدت تعدادی از سبزیکاران سبزی های خود را جمع کردند و نچیدند و عده ای هم منابع آب سالمی دارند و از آن آبیاری می کنند گفت: همکاران مرتب بازدیدهایی دارند و فعلا گزارشی از معدوم سازی و شخم مزارع اعلام نشده است.
خدابخشی با اشاره به اینکه این بازدیدها با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و گاهی اداره آب و فاضلاب انجام می شود و اگر موردی باشد حتما گزارش می شود عنوان کرد: البته سطح زیر کشت سبزی با فاضلاب کم شده اما متاسفانه آمار کشت سیب زمینی به شدت بالا رفته و نگرانی در این زمینه وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی نسبت به وجود سبزی های آلوده در مناطقی مورد توجه است و قطعا به مردم در این زمینه آگاهی خواهیم داد افزود: در یکی از شهرستان ها هشت کشاورز به خاطر کشت سبزی و توت فرنگی با فاضلاب به دادگاه معرفی شدند؛ جلوگیری از کشت با فاضلاب به طور جدی در دستور کار است.
کارشناس بهداشت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه خاطرنشان کرد: استفاده از آب سالم در آبیاری محصولات کشاورزی طی آموزش چهره به چهره حین بازرسی در دستور کار است.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

خروج از نسخه موبایل