نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

95 درصد آتش سوزی مراتع منشا انسانی دارد

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، اسفندیار خزائی اظهار کرد: آتش سوزی در فصل تابستان افزایش می یابد و در این فصل وقوع آتش سوزی سابقه داشته و هر سال با این مشکل مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد آتش‌سوزی‌ها منشأ انسانی دارد، ادامه داد: در مواردی گزارش می‌شود که افراد مراتع را آتش می‌زنند که این اتفاق مشکلاتی را به همراه داشته و به این ترتیب موجب آلودگی هوا و محیط‌زیست می‌شود.

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه تاکنون مرتعی که دچار آتش‌سوزی فراگیر شده باشد نداریم، گفت: درحال حاضر آتش‌سوزی مراتع جزئی بوده، اما همین موضوع هم با ارتقای فرهنگ عمومی صیانت از محیط‌زیست ومنابع طبیعی، نباید رخ دهد.

وی در مورد آتش زدن باقی‌مانده مراتع جو و گندم گفت: آتش زدن پسماند زراعت با کشاورز است و جهاد کشاورزی نیز در این زمینه برنامه‌هایی دارد چرا که امسال با موضوع خشکسالی مواجه هستیم.

خزائی خاطرنشان کرد: اکیپ‌های اطفای حریق در آماده‌باش هستند  درصورت هر نوع گزارش مردمی مبنی بر آتش‌سوزی اراضی، اقدامات لازم را انجام می دهند.

وی تاکید کرد: امدیواریم در سالجاری با همکاری سازمانهای مردم نهاد، مجریان، بهره برداران، شوراهای اسلامی، دهیاران، محیط زیست، هلال احمر، بسیج سازندگی و ایجاد دیده بانی، گشت و سرکشی و فرهنگ سازی حفظ منابع طبیعی در همه مراتع مستعد حریق استان؛ جلوی آتش سوزی گسترده مراتع گرفته شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گرمای هوا وخشک شدن پوشش گیاهی باعث می‌شود، مراتع استان در برابر آتش سوزی‌ها آسیب پذیرتر شود.

خزایی ازخرید آتش کوب، تجهیزات انفرادی اطفاء حریق و دستگاه‌های دمنده برای اطفای حریق سریع مراتع استان همدان هم خبر داد و اظهار کرد: از ابتدای سالجاری  تا کنون خوشبختانه تنها یک هکتار حریق در مراتع بهار اتفاق افتاده که به سرعت خاموش شد وخسارتی در بر نداشته و هیچ گونه آتش سوزی در مرتع‌ها استان گزارش نشده است.

وی تصریح کرد: سامانه تلفنی 1504 و139 در طول شبانه روز آماده دریافت گزارش های مردمی درخصوص هرگونه تخریب، تصرف و آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی می باشد ومردم عزیز می توانند گزارشات خود را به یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش دهند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

خروج از نسخه موبایل