نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فعالیت بدنی کودکان در دوران کرونا صفر شده است

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، دکتر راضیه سادات میر معینی با تاکید بر تحرک کودکان، اظهار کرد: هر کودک حداقل باید یک ساعت در روز تحرک و فعالیت بدنی داشته باشد که متأسفانه در شرایط کرونا میزان تحرک در کودکان به صفر رسیده است.

وی افزود: این چالش در میانسالان و سالمندان نیز وجود دارد در حالیکه حداقل باید روزی ۳۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند و ۵ روز در هفته حداقل فعالیت بدنی داشته باشند.

دکتر میر معینی تصریح کرد: پیاده روی و فعالیت بدنی باید طوری باشد که ضربان قلب بالا برود و تنفس او و صحبت کردنش تحت تأثیر قرار بگیرد ونه اینکه فقط قدم بزند.

وی با اشاره به اینکه اگر فعالیت بدنی مانند کوهنوردی یا فوتبال شدید باشد سه روز در هفته کافی است، گفت: افراد پیاده روی را با انتخاب مسیر مناسب و همراه مناسب و فعالیت مداوم انجام دهند.

این مقام مسئول با تأکید بر ضرورت انجام نرمش و گرم کردن بدن قبل از فعالیت بدنی شدید، اظهار کرد: در محیط روستایی در گذشته افراد تحرک بیشتری داشتند اما اکنون با ماشینی شدن، حتی با ماشین شخصی سر زمین کشاورزی می روند و یکباره شروع به فعالیت می کنند که باعث گرفتگی عضلات و کمر درد و… می شود.

وی اظهار کرد: فعالیت بدنی با توجه به تغییر شیوه زندگی و جامعه و ماشینی شدن در جوامع روستایی و شهری کاهش یافته و کم تحرکی به یک مشکل جهانی مبدل شده است.

دکتر میر معینی ادامه داد: از همین روی سندی از سوی سازمان جهانی بهداشت تدوین و به کشورها ابلاغ و سپس به استان ها ابلاغ شد که ۱۳ هدف را برای کاهش مرگ و میر زودرس یعنی مرگ زیر ۷۵ سال سن را دنبال می کند که یکی از آنها کاهش میزان کم تحرکی، کاهش مصرف روغن، کاهش چاقی، و افزایش تحرک به میزان ۳۰ درصد را دنبال می کند.
وی با اشاره به اینکه کم تحرکی بروی یک سری بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و.. تأثیر می گذارد، خاطرنشان کرد: تحرک بدنی شامل تمام گروه های سنی جامعه می شود و هیچ گروه سنی و یا جنسی وجود ندارد که نیاز به تحرک نداشته باشد، حتی بیماران روی تخت نیز به وسیله ماساژ و فیزیوتراپی نیاز به تحرک دارند.
دکتر میر معینی  با توصیه به ورزش کردن در محیط منزل در شرایط کنونی، گفت: افراد ابتدا ۱۰ دقیقه نرمش کنند و سپس ورزش را انجام دهند.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: سالمندان نباید تنها بیرون بروند و اینکه از خانه زیاد دور نشوند و از انجام حرکات پرشی و جهشی خودداری کنند.
میر معینی با تأکید بر اینکه افراد دارای فشار خون و دیابت و بیماری قلبی عروقی، باید با مشورت پزشک فعالیت بدنی داشته باشند، گفت: افرادیکه دچار کمر درد و زانو درد و .. هستند باید از انجام حرکات نامناسب پرهیز کنند.
وی با تأکید بر این نکته که ورزش هیچ محدودیت سنی، جنسی، و موقعیتی ندارد، تصریح کرد: در شرایط بیماری کرونا در وضعیت قرمز که افراد نباید از منزل بیرون بیآیند باید در منزل حرکات نرمشی، کششی انجام دهند و می توانند از کش های بدن سازی با راهنمای درست استفاده کنند و شرایط ورزش برای بچه ها نیز فراهم شود.
وی ادامه داد: در شرایط نارنجی وزرد نیز افراد با رعایت فاصله اجتماعی و در ساعات خلوت می توانند در بیرون فعالیت بدنی داشته باشند.
دکتر میر معینی گفت: افراد که ورزش های انفرادی در باشگاه انجام می دهند باید از محیطی استفاده کنند که دارای تهویه مناسب باشد.
وی در بخش دیگر سخنان خود به آمار به دست آمده از میزان تحرک و فعالیت بدنی در همدان اشاره و بیان کرد: بر اساس آخرین آمار در دست، جایگاه استان همدان در وضعیت مناسبی قرار ندارد و ۵۵ درصد افراد فعالیت بدنی کمتر از حداقل مورد نیاز دارند که از متوسط کشوری در این خصوص پایین تر هستیم.
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه ۵۲ درصد جمعیت روستایی استان همدان کم تحرک است، یادآور شد: در مجموع ۶۷ درصد زنان روستایی و شهری استان کم تحرک هستند که در زنان روستایی ۶۵ درصد و در زنان شهری ۶۸ درصد است که آمار پایینی است.

گزارش: نفیسه پاکیزه

خروج از نسخه موبایل