نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

والدین هنگام مراجعه سنجش نوآموزان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند

به گزارش خبرگزاری سیناپرس،  فاطمه بختیاری اظهار کرد: حضور تنها یکی از والدین همراه نوآموز در پایگاه سنجش کافی است و حین حضور در این پایگاه ها بهتر است از ماسک های سه لایه معمولی بدون فیلتر استفاده کنند.
وی گفت: والدین هنگام مراجعه به پایگاه سنجش دستان خود و نوآموز را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه شسته و یا ضدعفونی کنند و با پرهیز از تجمع در اتاق انتظار پایگاه در محل های دارای تهویه و کم تردد مانند محوطه روباز محل منتظر بمانند.
بختیاری با تاکید بر اینکه دست کم باید فاصله اجتماعی ۲ متری با کارکنان پایگاه سنجش و سایر افراد رعایت شود، افزود: چنانچه والدین دارای بیماری زمینه ای شامل بیماری قلبی عروقی، فشارخون، دیابت، بیماری های تنفسی، شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از ۴۰ هستند از مراجعه به پایگاه سنجش خودداری کرده و فرد دیگری نوآموز را همراهی کند.
کارشناس مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس معاونت بهداشتی استان همدان ادامه داد: همچنین بیماران دارای نقص سیستم ایمنی، تحت شیمی درمانی، دارای بدخیمی و زنان باردار باید از همراهی نوآموزان و مراجعه به پایگاه سنجش خودداری کنند.
بختیاری خاطرنشان کرد: اگر نوآموز نیز دارای بیماری زمینه ای مانند بیماری قلبی عروقی، فشار خون، دیابت، بیماری های تنفسی مزمن، آسم و بیماری های اتوایمیون، بدخیمی، پیوند عضو یا تحت شیمی درمانی است باید برای تعیین وقت و حضور در ساعات خلوت تر پایگاه سنجش با مدیر مدرسه هماهنگی کند.
وی گفت: در صورت ابتلا نوآموز و یا یکی از افراد خانواده به کرونا، به مدیر و یا مسئول سنجش موضوع را اطلاع داده و پس از قرنطینه ۲ هفته ای و بهبودی در پایگاه های سنجش حاضر شوند.
کارشناس مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس معاونت بهداشتی استان همدان تصریح کرد: والدین پیش از حضور در پایگاه سنجش، خود اظهاری را در فرم مربوطه انجام و به مسئول پایگاه سنجش تحویل دهند.
بختیاری افزود: والدین باید فرم خلاصه نتایج مراقبت دوره ای نوآموز، کارت رشد و دفترچه بیمه نوآموز را زمان مراجعه به خانه های بهداشت، پایگاه و مرکز خدمات جامع سلامت برای واکسیناسیون و مراقبت های بهداشتی و پزشکی نوآموزان همراه داشته باشند.
وی گفت: نام نویسی نهایی نوآموز در مدرسه با همراه داشتن فرم خلاصه نتایج مراقبت های دوره ای نوآموزان با مهر مراقب سلامت و پزشک انجام می شود و فرم تکمیل شده به عنوان مدرک ثبت نام تلقی می‌شود.
کارشناس مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی ۳۲ هزار نوآموز استان، افزود: بررسی سلامت جسمانی نوآموزان شامل وضعیت بینایی، شنوایی، وزن، قد و ارزیابی تخصصی آمادگی تحصیلی و طیف اوتیسم توسط مراقبان سلامت و کارشناسان تخصصی و آموزش دیده انجام می شود.
بختیاری افزود: بنابراین پس از ثبت نام اولیه نوآموزان در مدارس ابتدایی، مدیران مدارس زمانی را برای حضور دانش آموزان در پایگاه های سنجش سلامت به والدین اطلاع می دهند، همچنین فرایند سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان تا نیمه شهریور ادامه دارد.
کارشناس مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس معاونت بهداشتی استان همدان اظهار داشت: والدین باید بر اساس زمان تعیین شده برای دریافت خدمات مورد نیاز نوآموزان به پایگاه های سنجش مراجعه کنند.
بختیاری افزود: بررسی و معاینه وضعیت دهان و دندان، موی سر، ارزیابی وضعیت جسمی- حرکتی، نمایه توده بدنی نوآموزان از دیگر اقداماتی است که مراقبان سلامت در پایگاه های سنجش انجام می دهند.
وی گفت با توجه به لزوم انجام واکسیناسیون و مراقبت های بهداشتی، خدمات دهان و دندان و معاینات پزشکی پس از طی فرایند سنجش فرم خلاصه نتایج مراقبت های دوره ای نوآموزان از سوی مسئول پایگاه سنجش در اختیار والدین قرار می گیرد.
کارشناس مسئول سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس معاونت بهداشتی استان همدان والدین باید با به همراه داشتن فرم یاد شده، کارت رشد و دفترچه بیمه به خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت (بر اساس خانوار تحت پوشش) مراجعه کنند.
بختیاری ادامه داد: پس از تکمیل فرم خلاصه معاینات و ثبت خدمات ارائه شده در سامانه الکترونیک یکپارچه سلامت (سیب) این فرم را به عنوان یکی از مدارک ثبت نام به مدیر مدرسه ابتدایی تحویل دهند البته توجه به وضعیت سلامت دانش آموزان و پیگیری ارجاعات ثبت شده در فرم یاد شده از سوی مدیر و مراقبان سلامت مدارس در طی سال تحصیلی ضروری است.
وی گفت: در ستاد استانی هماهنگی اجرای سنجش، برنامه ریزی لازم برای رعایت پروتکل های بهداشتی در شرایط کنونی همه گیری کووید-۱۹ از جمله رعایت فاصله اجتماعی، لزوم استفاده از ماسک و تهویه مناسب از سوی هر ۲ بخش آموزش و پرورش و بهداشت انجام شده و ناظران بخش بهداشت بر این موضوع نظارت دارند.

گزارش:نفیسه پاکیزه

خروج از نسخه موبایل