نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مشاوره قبل از بارداری، بهترین راه پیشگیری از کم خونی داسی شکل

دکتر حسین اصفهانی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس با بیان اینکه کم خونی داسی شکل یک اختلال ژنتیکی خونی است، تصریح کرد: گلبول های قرمز به طور طبیعی گرد و انعطاف پذیر هستند، که در این بیماری گلبول ها تغییر شکل داده و به شکل داس می شوند و به این ترتیب کارایی خود را از دست می دهندد.
وی ادامه داد: در شرایط خاص که بدن  دچار اسیدوز می شود، گلبول های قرمز تغییر شکل داده و کارایی خود را از دست می دهند، بنابراین آسیب های پوستی و سایر اندامها در بیماران مبتلا به این بیماری رخ می دهد.
دکتر اصفهانی با بیان اینکه  این بیماری اشکال در ژن بوده خاطرنشان کرد: از ابتدای بدو تولد این نقص ژنتیکی با فرد همراه بوده و از شش ماهگی به بعد در فرد بروز می کند و باعث بروز علائم می شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه اختلال این ژن مشخص شده است به راحتی با مشاوره های قبل از بارداری و پیشگیری قبل از تولد می توان از بروز این نقص پیشگیری کرد.
این فوق تخصص خون با بیان اینکه والدین قبل از تصمیم بر فرزند آوری باید مشاوره انجام دهند تا مشخص شود، این اختلال ژنتیکی در آنها وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: با انجام آزمایشات زنتیکی این نقص به راحتی قابل تشخیص است، که اگر این ژن در والدین وجود داشته باشد، نمونه برداری هایی از خون جنین در هفته دوازدهم بارداری انجام می شود  و در صورتیکه مشکلی وجود نداشته باشد باداری ادامه می یابد.
وی در ادامه تاکید کرد: در صورتیکه نمونه برداری انجام می شود که اختلال این زن در هر دو والدین وجود داشته باشد.
دکتر اصفهانی بیان کرد: درمانهای دارویی برای این بیماری وجو دارد که این بیماران باید تحت نظر پزشک معالج خود دارو دریافت کنند همچنین در صورتی که بیماری در فرد شدید باشد از پیوند سلولهای بنیادی نیز برای امر درمان استفاده می شود.
این فوق تخصص خون گفت: تزریق خون یکی دیگر از روش های درمانی برای این بیماران محسوب می شود.
گزارش: نفیسه پاکیزه

خروج از نسخه موبایل