شیر لازمه سلامت در تمامی دوره های زندگی

 آرزو کاوه ای در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، با بیان اینکه مصرف شیر لازمه سلامت در تمامی دوره های زندگی محسوب می شود،  اظهار کرد: مصرف شیر پاستوریزه و مواد لبنی برای دریافت کلسیم های لازم ضروری است.
وی با بیان اینکه باکتری های موجود در شیر در داخل کارخانه های تولید کننده شیر شناسایی می شوند، تصریح کرد: برخی افراد از مصرف شیر پاستوریزه خودداری می کنند و اظهار دارند شیرهای پاستوریزه مواد نگهدارنده مضر داشته، در حالیکه شیر پاستوریزه مطمئن ترین شیر برای مصرف سرانه شهروندان محسوب می شود.
کاوه ای با بیان اینکه شیر یکی از گروه های لبنیات محسوب می شود، گفت: مصرف آن به علت وجود کلسیم در استحکام استخوان ها و سلامت دندان بسیار موثر است.
این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف روزانه شیر پاستوریزه در افراد معمولی حداقل دو لیوان توصیه می شود اما در خانمهای باردار و شیرده و نوجوانان که در حال رشد هستند مصرف سه لیوان شیر در روز توصیه می شود.
وی در ادامه گفت: مصرف شیر برای خانمهایی که دچار یائسگی و یا یائسگی زود رس شده اند توصیه می شود همچنین باید توجه داشته باشیم برای جذب کلسیم بدن باید به مقدارلازم ویتامین D دربدن دریافت تا ماده لبنی مصرفی موثر واقع شود.
این متخصص تغذیه تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که از دوران شیرخوراگی عبور می کنند به مرور زمان آنزیمی که مسئول تجزیه قند شیر است، از بین می روند بنابراین ممکن است بعد از مصرف شیر دچار نفخ شوند، که توصیه می شوداین افراد بلافاصله بعد از صرف شیر از عسل ، میوه و  مواد غذایی از این قبیل مصرف کنند.
کاوه ای با بیان اینکه شیر بیشترین کلسیم را در خود دارد؛ گفت: هیچ نوع ماده لبنی نمی تواند جایگزین شیر شود چرا که شیر منبع غنی از کلسیم است.
وی ادامه داد: مصرف شیر در برخی افراد متناسب با مزاج آنها نیست، که توصیه می شود سایر مواد لبنی را برای دریافت کلسیم لازم جایگزین کنند.
این متخصص تغذیه به معادل سازی میزان مصرف شیر با سایر مواد لبنی دیگر اشاره و تصریح کرد: مصرف یک لیوان شیر معادل یک قوطی کبریت پنیر، دو لیوان ماست و چهار لیوان دوغ است.
وی گفت: زمان خاصی برای مصرف شیر وجود ندارد و افراد در هر زمان می توانند متناسب با میلشان شیر مصرف کنند اما باید توجه داشته باشیم، پروتین های ویژه ای که در شیر وجود دارد می تواند به خواب راحتتر منجر شود که توصیه می شود افراد برای خوابی آرام قبل از خواب شیر مصرف کنند.
کاوه ای در پایان گفت: در حالت کلی مصرف شیر موجب چاقی نمی شود، اما در صورتیکه شیر پر چرب باشد چربی های موجود در چربی ریزفاکتوری برای بروز چاقی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا