برترینهای رویان معرفی شدند

 دکتر حمید گورابی در نشستی خبری عنوان کرد: هر ساله در مهرماه فراخوانی را در سطح دنیا منتشر می‌کنیم تا افراد شاخص با طرح‌های برگزیده را در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان معرفی کنیم.وی افزود: تعداد ۲۰۴ طرح تحقیقاتی از ۴۷ کشور جهان جهت شرکت در این جشنواره دریافت شده است. کشور آمریکا ۲۸ طرح، چین۲۲ طرح، هند ۱۶ طرح، ایتالیا ۱۴ طرح، آلمان۱۱ طرح و ژاپن ۱۰ طرح به جشنواره رویان فرستاده اند. همچنین ۹ طرح نیز از پژوهشگران ایرانی داشتیم.

گورابی گفت: از این طرح‌های دریافت شده، ۱۰۸ طرح مربوط به پزشکی و تولیدمثل و ۹۳ طرح مربوط به طب ترمیمی بوده است.

رئیس پژوهشگاه رویان افزود: در این جشنواره پنج جایزه در سطح بین‌المللی و دو جایزه در سطح ملی به طرح‌های برگزیده اعطا می‌شود.

به گفته وی، برندگان اولویتی در سطح بین‌المللی نسبت به یکدیگر ندارند، بلکه زمینه‌های فعالیت آنها با یکدیگر متفاوت است.

گورابی در خصوص برندگان جشنواره در حوزه بین‌المللی، اظهار داشت: پروفسور یانگ از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا با عنوان طرح «غلبه بر موانع اپی‌ژنتیکی برای تسهیل روش شبیه‌سازی» به عنوان برنده گروه بیوتکنولوژی و شبیه‌سازی شناخته شد.

رئیس شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان در خصوص فعالیت پژوهشی این گروه، گفت: در این طرح برندگان گروه بیوتکنولوژی و شبیه‌سازی با ابداع روشی ساده برای برداشتن مانع اپی‌ژنتیکی، موفق شدند به مشکل درصد پایین موفقیت در شبیه‌سازی غلبه کنند که این یافته‌ها با کاهش هزینه‌های شبیه‌سازی، استفاده از این روش را تسهیل می‌کند.وی در خصوص برنده گروه سلول‌های بنیادی گفت: پروفسور ژو از موسسه بیوشیمی و تحقیقات سلولی فرهنگستان علوم چین با عنوان طرح «روشی نوین برای القای پرتوانی در سلول‌های جنین پستانداران»، برنده گروه سلول‌های بنیادی است.

گورابی ادامه داد: نتایج فعالیت‌های پژوهش گروه سلول‌های بنیادی می‌تواند در تولید سلول‌های پرتوان القایی و همچنین تمایز سلول‌ها در شرایط آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه رویان تاکید کرد: این تحقیق در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان برنده بهترین پژوهش در گروه سلول‌های بنیادی در سطح بین‌المللی شده است.

وی خاطرنشان کرد: دکتر پارت از گروه ایمونولوژی گامت موسسه ملی تحقیقات بهداشت باروری بمبئی هندوستان، برنده گروه جنین‌شناسی و آندرولوژی این دوره از جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان بوده است.

گورابی ادامه داد: عنوان طرح این گروه «اثر تغییرات پروتئین دُم در تحرک اسپرم» است که محققان این پژوهش دریافتند، در مردان طبیعی و مبتلایان به کم‌تحرکی اسپرم، زیر گونه‌های متفاوتی از توبولین ریز لوله‌های دُم، اسپرم را می‌سازند و تفاوت‌های ساختاری بسیار جزئی مثل وجود گروه‌های استیل در پروتئین‌های دو گروه مورد مقایسه وجود دارد.

رئیس پژوهشگاه رویان در این خصوص افزود: در این پژوهش، پروتئین‌های دُم اسپرم به روش‌های متنوع بررسی شده‌اند و اطلاعات مفید و جالبی از ساختار آنها به دست آمده است که می‌تواند در پژوهش‌های بعدی مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: دکتر ساچدوآ از گروه زیست‌شناسی نخستی‌ها، موسسه ملی تحقیقات بهداشت باروری بمبئی، هندوستان، برنده گروه ناباروری زنان با عنوان طرح «ترشحات لایه داخلی رحم (اندومتر) و نقش آن در کارکرد این اندام» است.

گورابی ادامه داد: در این تحقیق که جایزه پژوهشی پژوهشگاه رویان در رشته ناباروری زنان را از آن خود کرد، پروتئین‌های موجود در مایع رحمی شناسایی شدند و تفاوت‌های موجود میان مایع رحمی زنان سالم و نابارور تشخیص داده شد.رئیس پژوهشگاه رویان افزود: در این تحقیق مشخص شد پروتئین‌هایی در مایع رحمی وجود دارند که می‌توان از آنها در تشخیص و مدیریت ناباروری استفاده کرد. این نتایج با بررسی بیشتر می‌تواند به بخش درمان، تعمیم داده شود و برای ایجاد روش‌های کاراتر و ساده‌تر در شناسایی نقایص رحمی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص آخرین برنده در حوزه بین‌المللی جشنواره تحقیقاتی رویان، گفت: دکتر مسعود زمانی استکی از دپارتمان ژنتیک دانشگاه پاتولیک لون بلژیک، برنده گروه ژنتیک این دوره از جشنواره با عنوان طرح «بررسی محتوای ژنتیکی یک سلول منفرد همزمان با تعیین چندشکلی‌های موجود در ژنوم» بوده است.

گورابی با بیان اینکه امسال در بخش ژنتیکی باروری، جایزه پژوهشی رویان به طرحی تعلق گرفت که روشی دقیق برای تعیین محتوای ژنتیکی یک سلول منفرد ابداع کرده بود، اظهار داشت: در این روش نه تنها ژن‌های بیماری‌زا در هر دو نسخه از کروموزوم تشکیل می‌شوند، بلکه ناهنجاری‌های تعداد و ساخت کروموزوم‌ها نیز مشخص شده و امکان تشخیص موزائیست‌های ژنومی نیز فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: این روش نه تنها در غربالگری بلکه در پژوهش‌های پایه ژنوم انسانی نیز کاربردهای برجسته‌ای دارد و ویژگی‌های این روش در آشکار کردن جزئیاتی از اطلاعات ژنتیکی است که هیچ روش دیگری تا امروز موفق به آشکارسازی آنها نشده است.

رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به برگزیدگان داخلی جشنواره تحقیقاتی – پژوهشی رویان، گفت: دکتر مریم شاه‌حسینی در بخش ژنتیکی پژوهشکده طب تولیدمثل پژوهشگاه رویان با عنوان طرح «معرفی یک پروتئین به عنوان نشانگری در تشخیص بیماری‌های التهابی رحم» و دکتر مرتضی محمودی از مرکز تحقیقات نانو تکنولوژی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان طرح «تولید بسترهای سلولی با الهام از زیست‌شناسی برای تغییر سرنوشت سلولی» از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان در سطح ملی هستند. شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان از ۱۱ شهریورماه به مدت ۳ روز در سالن همایش‌های رازی برگزار میشود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا