دانمارک به دنبال سفر به فضا از میان آب

 شرکت دانمارکی Copenhagen Suborbitals با نام اختصاری CS در وبسایت اختصاصی‌ خود، پروژه جدید ارسال انسان به فضا را معرفی کرد.مسئولان شرکت دانمارکی CS معتقدند که ارسال انسان به فضا نیازمند تجهیزات گران‌قیمت فرامداری دولتی نیست، بلکه سیستم جدید قادر است تا به صورت بسیار ارزان‌قیمت‌تر نسبت به پروژه‌های دولتی، افراد را به فضا ارسال کند.

آنها در مورد برنامه‌های فضایی مدنظر خود اظهارکردند: شرکت در ابتدا قصد دارد تا چند پرواز آزمایشی را انجام دهد و پس از موفقیت‌ پرتاب‌های آزمایشی از گروهی از داوطلبان برای پرواز سرنشین‌دار دعوت به عمل آورد.

محققان شرکت در مورد سیستم موشک موردنظر افزودند: با توجه به محدودیت‌های کشور دانمارک در زمینه فضایی، استفاده از جایگاه‌های زمینی امکان‌پذیر نیست. همچنین در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که استفاده از تجهیزات نظامی پرتاب موشک نیز امکان‌پذیر نیست چرا که سیستم‌های پرتابگر نظامی برای پرتاب سرنشین‌دار کوچک هستند.آنها پس از مطالعات بسیار بهترین گزینه موجود را پرتاب موشک از روی دریا اعلام کردند. در این سیستم، یک سازه فلزی 12 تنی در آب ساخته خواهد شد که به کمک آن می‌توان عملیات انتقال و پرتاب را انجام داد.

مسئولان شرکت دانمارکی در مورد جزئیات برنامه پرتاب افزودند: هنگامی که مجموعه پلت‌فرم پرتاب و موشک به فاصله 231 کیلومتری از ساحل رسیدند، عملیات پرتاب از برج کنترل نظارت و انجام می‌شود.

طبق اعلام شرکت فضایی CS، نخستین عملیات آزمایشی پرتاب مشوک 9.3 متری با مشکلاتی همراه شد، به طوری‌که در ثانیه‌های اول پرتاب، موشک به طور ناخواسته‌ای زاویه 30 درجه گرفت که مسئولان برج کنترل مجبور به خاموش کردن موتورها شدند. این حادثه درست 15 ثانیه پس از پرتاب به وقوع پیوست.

محققان شرکت در مورد جزئیات این حادثه افزودند: فشار بالای حاصل از سقوط موشک باعث پاره شدن چتر شد و موشک و متعلقات آن با سرعت 200 کیلومتر در ساعت به آب برخوردکرد که این حادثه خسارات سنگینی به کپسول و متعلقات آن وارد کرد.

مسئولان شرکت فضایی CS در مورد این حادثه اظهار کردند: با اینکه اولین عملیات پرتاب با حادثه همراه شد، اما به طور یقین اولین پرتاب آزمایشی شرکت موفقیت‌هایی را نیز به همراه داشت.

اولین دستاورد دانشمندان فضایی شرکت CS موفقیت در پرتاب موشک 1630 کیلوگرمی از روی سکوی پرتاب شناور روی آب است.دومین موفقیت بزرگ شرکت نیز ساخت موشک یک مرحله‌ای است که با موفقیت از دریای بالتیک و با سیستم کنترل جدید به فضا پرتاب شد.

مسئولان شرکت در مورد برنامه‌های آینده این شرکت افزودند: دومین پرتاب آزمایشی این شرکت توسط موشک اختصاصی Nexø I & II با تجهیزات جدید مثل موتور هیبریدی و بالچه‌های هدایت موتور گرافیتی ارتقایافته به فضا ارسال خواهد شد.آنها در مورد سفینه و کپسول ارسال انسان به فضا عنوان کردند: نخستین سفینه و کپسول موشکی با نام Spica در دست طراحی و ساخت است که به زودی قادر به ارسال انسان به فضا خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، پروژه سفینه‌ فضایی سرنشین‌دار Spica به حداکثر سرعت 3600 کیلومتر در ساعت نیازمند است تا به فاصله 100 کیلومتر از زمین برسد.به گفته مسئولان شرکت فضایی CS، اولین نسل از سفینه‌های فضایی سرنشین دار Spica در سال 2017 به فضا پرتاب خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا