باز سازی قصر 2 هزار و 200 ساله رومی

نقوش دیواری باستانی که روی دیواره یک قصر باستانی متعلق به قرن یکم پیش از میلاد در منطقه Stabiae’s Villa Arianna  در شهر باستانی استابیا نقش بسته بود ، توسط تیمی از مرمتگران آزمایشگاه حفاظت قوم نگاری باستان شناسی آثار تاریخی از آکادمی هنرهای زیبا در ورشو بازسازی و مرمت شد .

لازم به توضیح است که شهر بسیار ثروتمند و زیبای استابیا مانند دو شهر مشهور دیگر با نام های پمپئی و هرکولانیوم ، بر اثر فعالیت شدید آتش فشانی قله وزوو در سال 79 میلادی از بین رفته و در زیر لایه های خاکستر و مواد مذاب مدفون شد . این تیم مرمتی در قالب مشارکت چند مجموعه پژوهشی که به صورت مشترک در پروژه ای موسوم به بنیاد  بازسازی و مرمت شهر باستانی استابیا Restoring Ancient Stabiae Foundation فعالیت می کردند ، موفق به انجام این عملیات مهم شدند . موسسات مرمتی و پژوهشی مشارکت کننده در این پروژه عبارت بودند از Soprintendenza Speciale per I Beni Archeologici di Pompei و Ercolano e Stabia .

در این عملیات ، مرمتگران با برداشتن و زدودن لایه های آلاینده خاک و اضافه کردن مواد شیمیائی نگهدارنده و تثبیت کننده ، ضمن تکمیل تثبیت و مرمت نقاشی های دیواری ، قطعات فلزی ، روکش های سنگ مرمر و عناصر معماری از قبیل ستون ها ، لایه های گچی و قرنیز های تزئینی را نیز بازسازی کرده و به فرم اولیه خود بازگرداندند .

در همین رابطه کرزیستوف چمیلفسکی Krzysztof Chmielewski از مرمتگران عضو این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : " با توجه به اقداماتی که تیم مرمتی ما انجام داده است ، اتاق ها و بخش های مختلفی از این قصر که پیش از این به دلیل نامساعد بودن شرایط و آسیب دیدگی های زیاد ، قابل بازدید نبودند ؛ به روی عموم مردم باز شده و می توان آن ها را مشاهده کرد . "

در خاتمه گفتنی است تیم مرمتی فوق الذکر برای اجرای این پروژه از جدیدترین روش های مرمتی و تکنولوژی های روز دنیا جهت ترسیم دوباره نقوش و بازخوانی تصاویری که دچار آسیب دیدگی شده بودند ، استفاده کرده است .

در خاتمه لازم به توضیح است که روز نوزدهم اکتبر سال 79 میلادی برای ساکنین شهرهای باستانی پمپی ، هرکولانیوم و استابیا  روز پایان جهان بود زیرا در این روز کوه آتشفشانی وزوو با فورانی ناگهانی مردم شهر را غافلگیر کرد . در ابتدا مقادیر زیادی گاز سمی از دهانه این کوه خارج شده و این موضوع سبب مرگ مردم این شهرها  شده و سپس لایه ای از خاکستر روی همه چیز را پوشاند تا در نهایت لایه ای قطور از مواد مذاب بر روی شهر و ساکنان آن قرار گرفت . به این ترتیب ی شهرهای باستانی فوق الذکر با مردمان و ساکنانش به همان صورت اولیه برای هزاران سال باقی ماندند . 

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا