چسب ضدآب که با الکتریسیته فعال می شود

بیشتر چسب های بسیار قوی که تا کنون ساخته شده اند تنها زمانی کار می کنند که یا در معرض هوای آزاد یا حرارت بالا قرار گیرند. برخی از آنها هم در ترکیب با سایر مواد شیمیایی نتیجه بخش می شوند. اما محققان به تازگی موفق به ایجاد چسبی شده اند که تنها با ولتاژ برق کار می کند. همین ویژگی باعث می شود که این نوع چسب تحت تاثیر محیط اطراف خود از جمله آب و رطوبت، قرار نگیرد.

محققان برای ایجاد چنین ویژگی ای در این چسب از هیدروژل هایی استفاده کردند که از مولکول های کربنی به نام carbenes ساخته شده است که به شاخه های پلاستیکی مانندی به نام "درخت سان" متصل می شوند. بنابراین این چسب نه تنها در محیط های مرطوب بلکه در محیط های سخت نیز به خوبی کار می کند. در ادامه با اضافه شدن ولتاژ برق به آن، این چسب به سرعت عکس العمل نشان داده و سخت می شود. شدت چسبندگی این چسب نیز کنترل پذیر است و می تواند با تغییر در میزان ولتاژ وارد شده بر آن تنظیم شود. و اگر ولتاژ برق صفر شود این ماده چسبندگی خود را به طور کلی از دست می دهد.

به این ترتیب کاربر می تواند هر زمان که خواست با قطع ولتاژ چسبندگی ماده را از بین ببرد و دوباره و اتصال ولتاژ قدرت چسبندگی را به این ماده برگرداند. محققان با ایجاد این چسب برگشت پذیر کار تولید و حتی تعمیر اتومبیل ها و گوشی های هوشمند را نیز آسان تر کرده اند.