نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آشنایی با راهکارهای تشخیص سلامت ماهی

به گزارش سینا پرس فارس، زهره فیروزی گفت: ماهی سالم و تازه بوی مطبوعی دارد؛ اگر از آب­ های شیرین صید شده باشد بوی گیاهان آبزی آن منطقه را می­دهد، اما ماهی فاسد بوی نامطبوعی دارد که بیشتر اوقات بوی آمونیاک و ترشیدگی و در اثر پیشرفت فساد، بوی گندیدگی می ­دهد.

فیروزی ادامه داد، در رابطه با ماهی ­های تازه، فلس­ها به طور کامل به بدن ماهی چسیبیده و به سختی جدا می­شود؛ در حالی که در ماهی ­های فاسد فلس ­ها برجسته بوده و به راحتی کنده می­شود و بدن ماهی­ های تازه قابلیت ارتجاعی دارد و فاقد ترشحات است؛ در حالی که فشار با انگشت روی بدن ماهی ­های فاسد، ایجاد فرورفتگی می­کند. همچنین ترشحات بدن ماهی زیاد بوده و حالت چسبندگی دارد.

این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی افزود، در ماهی­های تازه علاوه بر اینکه چشم­ها شفاف و درخشان است، حالت محدب دارد؛ اما در ماهی­های فاسد چشم­ها تیره و کدر است و کره چشم در حفره چشم فرو رفته است.

۵-     سرپوش گوش­ها

زهره فیروزی خاطر نشان کرد، در ماهی­های تازه سرپوش گوش­ها به طور تقریبا کامل چسبیده است و سطح داخلی آن­ها لکه ندارد، اما در ماهی­های تازه این سرپوش ها تا حدودی جدا بوده و بر روی سطح داخلی آن لکه­های قهوه ای و قرمز رنگ دیده می­شود.

فیروزی در پایان گفت، در ماهی­ های تازه آبشش­ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن است، اما در ماهی فاسد آبشش­ها مرطوب نبوده و رنگی خاکستری دارد.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل