نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کودکان با بازی های ویدئویی باهوش تر میشوند

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر نورا ولکو، مدیر NIDA، گفت:مطالعات انجام شده به درک رو به رشد ما از ارتباط بین بازی‌های ویدیویی و رشد مغز اضافه می‌کند. مطالعات متعددی بازی‌های ویدیویی را با مشکلات رفتاری و سلامت روان مرتبط کرده‌اند. این مطالعه نشان می دهد که ممکن است مزایای شناختی مرتبط با این سرگرمی محبوب نیز وجود داشته باشد که ارزش بررسی بیشتر را دارد.

تعدادی از مطالعات قبلاً رابطه بین بازی های ویدیویی و رفتار شناختی را بررسی کرده اند. با این حال، مکانیسم‌های عصبی زیست‌شناختی زیربنای این انجمن‌ها به خوبی درک نشده‌اند. تنها تعداد انگشت شماری از مطالعات تصویربرداری عصبی به این موضوع پرداخته اند، و حجم نمونه برای آن مطالعات کوچک بوده است، با کمتر از 80 شرکت کننده. 

محققان دریافتند کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، در هر دو کار شناختی سریع‌تر و دقیق‌تر از کودکانی هستند که هرگز بازی نکرده‌اند. آنها همچنین دریافتند که تفاوت در عملکرد شناختی مشاهده شده بین دو گروه با تفاوت در فعالیت مغز همراه است. آنالیزهای تصویربرداری مغزی MRI عملکردی (fMRI) نشان داد کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، نسبت به کودکانی که هرگز بازی نکرده‌اند، فعالیت مغزی بیشتری در مناطقی از مغز که با توجه و حافظه مرتبط است، نشان می‌دهند. در همان زمان، آن دسته از کودکانی که حداقل سه ساعت در روز بازی های ویدئویی انجام می دادند، فعالیت مغزی بیشتری را در نواحی جلویی مغز نشان دادند که با وظایف شناختی بیشتر و فعالیت مغزی کمتری در نواحی مغز مرتبط با بینایی مرتبط است.

به گفته دانشمندان، این الگوها ممکن است از تمرین کارهای مربوط به کنترل تکانه و حافظه در حین بازی های ویدیویی ناشی شود که می تواند از نظر شناختی سخت باشد و این تغییرات ممکن است منجر به بهبود عملکرد در کارهای مرتبط شود. علاوه بر این، فعالیت نسبتاً کم در نواحی بینایی در میان کودکانی که گزارش کرده‌اند بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، ممکن است منعکس‌کننده این باشد که این ناحیه از مغز ممکن است در پردازش بصری در نتیجه تمرین مکرر از طریق بازی‌های ویدیویی کارآمدتر شود.

اگرچه مطالعات تحقیقاتی قبلی ارتباط بین بازی های ویدیویی و افزایش افسردگی، خشونت و رفتار پرخاشگرانه را گزارش کرده اند، اما این مطالعه چنین چیزی را پیدا نکرد. اگرچه کودکانی که سه ساعت یا بیشتر در روز بازی‌های ویدیویی انجام می‌دهند، در مقایسه با کودکانی که بازی‌های ویدیویی انجام نمی‌دهند، مشکلات روانی و رفتاری بیشتری را گزارش می‌کنند، محققان دریافتند که این ارتباط از نظر آماری معنی‌دار نیست. به عبارت دیگر، نویسندگان نمی توانند رد کنند که آیا این روند منعکس کننده یک ارتباط واقعی است یا صرفاً نتیجه تصادف است. آنها خاطرنشان می کنند که این یک اقدام مهم برای ادامه ردیابی و درک آنها با بالغ شدن کودکان خواهد بود.

علاوه بر این، محققان تاکید میکنند که یافته‌های آنها به این معنا نیست که کودکان باید زمان نامحدودی را با رایانه، تلفن همراه یا تلویزیون خود بگذرانند و نتایج احتمالاً تا حد زیادی به فعالیت‌های خاصی که کودکان در آن انجام می‌دهند بستگی دارد. برای مثال، آنها فرض می‌کنند که ژانر خاص بازی‌های ویدیویی، مانند اکشن ماجراجویی، حل پازل، ورزش یا بازی‌های تیراندازی ممکن است تأثیرات متفاوتی بر رشد عصبی شناختی داشته باشند. با این حال، این سطح از ویژگی در نوع بازی ویدیویی انجام شده توسط این مطالعه ارزیابی نشد.

دکتر بادر چرانی گفت: در حالی که نمی‌توانیم بگوییم که آیا بازی‌های ویدیویی به طور منظم باعث عملکرد عصبی شناختی برتر می‌شود یا خیر، این یک یافته دلگرم‌کننده است و باید به بررسی آن در دوران نوجوانی و بزرگسالی ادامه دهیم. ،

از طریق مطالعه ABCD، محققان قادر خواهند بود تحلیل‌های مشابهی را برای همان کودکان در طول زمان تا اوایل بزرگسالی انجام دهند تا ببینند آیا تغییرات در رفتار بازی‌های ویدیویی با تغییرات در مهارت‌های شناختی، فعالیت مغز، رفتار و سلامت روان مرتبط است یا خیر. طراحی مطالعه طولی و مجموعه داده‌های جامع همچنین آنها را قادر می‌سازد تا عوامل مختلف دیگری را در خانواده و محیط کودکان که ممکن است بر رشد شناختی و رفتاری آنها تأثیر بگذارد، مانند ورزش، کیفیت خواب و سایر تأثیرات، در نظر بگیرند.

مطالعه ABCD که بزرگترین در نوع خود در ایالات متحده است، نزدیک به 12000 جوان را که به بزرگسالان جوان تبدیل می شوند، ردیابی می کند. محققان به طور منظم ساختار و فعالیت مغز شرکت کنندگان را با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) اندازه گیری می کنند و اطلاعات روانشناختی، محیطی، و شناختی و همچنین نمونه های بیولوژیکی را جمع آوری می کنند. هدف این مطالعه درک عواملی است که بر رشد مغزی، شناختی و اجتماعی-عاطفی تأثیر می‌گذارند تا از توسعه مداخلاتی برای ارتقای مسیر زندگی یک فرد جوان مطلع شود.

این اطلاعات بر اساس مطالعه ای است که روی حدود 2000 نفر انجام شده است که اخیراً منتشر شده است. برای این تحقیق، داده‌های حاصل از مطالعه توسعه شناختی مغز نوجوانان (ABCD) که توسط مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر (NIDA) و سایر نهادهای مؤسسه ملی سلامت (NIH) پشتیبانی می‌شود، تجزیه و تحلیل شد.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل