نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پیش بینی سلامت بلند مدت مردان

به گزارش سینا پرس فارس، محققان دانشگاه ناتینگهام کشف کرده‌اند که هورمون پپتیدی شبه انسولین جدید به نام INSL3 در دوره‌های زمانی طولانی ثابت است و یک نشانگر زیستی اولیه مهم برای پیش‌بینی بیماری‌های مرتبط با سن است. 

INSL3 توسط سلول‌های مشابهی در بیضه‌ها ساخته می‌شود که تستوسترون را می‌سازند، اما برخلاف تستوسترون که در طول زندگی یک مرد در نوسان است، INSL3 ثابت می‌ماند و سطح بلوغ در طول زندگی مرد تا حد زیادی یکسان باقی می‌ماند و تا سن پیری فقط اندکی کاهش می‌یابد. این باعث می شود که آن را به اولین نشانگر زیستی پیش بینی کننده واضح و قابل اعتماد در مورد عوارض ناشی از سن در مقایسه با سایر پارامترهای قابل اندازه گیری تبدیل کند.

نتایج نشان داده است که سطح INSL3 در خون با طیف وسیعی از بیماری‌های مرتبط با سن، مانند ضعف استخوان، اختلال عملکرد جنسی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

کشف ماهیت ثابت این هورمون بسیار مهم است زیرا به این معنی است که مردی با INSL3 بالا در جوانی همچنان INSL3 بالا خواهد داشت. اما فردی که در سنین جوانی دارای INSL3 پایین است، در سنین بالاتر INSL3 پایین خواهد داشت و احتمال ابتلای او به بیماری‌های مربوط به سن را افزایش می‌دهد. این امر فرصت های هیجان انگیزی را برای پیش بینی بیماری های مرتبط با افزایش سن و یافتن راه هایی برای جلوگیری از شروع این بیماری ها با مداخله زودهنگام باز می کند.

پروفسور راویندر آناند ایول توضیح می‌دهد: «هدف مقدس تحقیق در مورد پیری کاهش شکاف تناسب اندام است که با افزایش سن افراد ظاهر می‌شود. درک اینکه چرا برخی از افراد با افزایش سن بیشتر احتمال دارد دچار ناتوانی و بیماری شوند بسیار حیاتی است تا بتوان مداخلاتی را برای اطمینان از اینکه افراد نه تنها عمر طولانی دارند، بلکه زندگی سالمی را با بالا رفتن سن پیدا می‌کنند. کشف هورمون ما گام مهمی در درک این موضوع است و راه را برای کمک به افراد نه تنها به صورت فردی، بلکه کمک به کاهش بحران مراقبتی که به عنوان یک جامعه با آن روبرو هستیم، هموار می کند.

این تیم نمونه خون 3000 مرد از 8 مرکز منطقه ای شمال، جنوب، شرق و غرب اروپا از جمله بریتانیا را با دو نمونه با فاصله 4 سال مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. نتایج نشان داد که برخلاف تستوسترون، INSL3 در سطوح ثابتی در افراد باقی می ماند، این مطالعه همچنین نشان داد که جمعیت مردان عادی، حتی زمانی که جوان و نسبتاً سالم هستند، هنوز تنوع گسترده‌ای بین افراد در غلظت INSL3 در خون دارند – تقریباً 10 برابر.

پروفسور ریچارد ایول می‌افزاید: «اکنون نقش مهمی را که این هورمون در پیش‌بینی بیماری ایفا می‌کند و تفاوت آن در بین مردان می‌دانیم، توجه خود را به این معطوف می‌کنیم که چه عواملی بیشترین تأثیر را بر سطح INSL3 در خون دارند. کار مقدماتی نشان می‌دهد که تغذیه در اوایل زندگی ممکن است نقش داشته باشد، اما بسیاری از عوامل دیگر مانند ژنتیک یا قرار گرفتن در معرض برخی از اختلالات غدد درون ریز محیطی ممکن است نقش داشته باشند.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل