نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف حشره ای منحصر به فرد پس از هشتاد سال

به گزارش سینا پرس فارس،  ماکسیم آدامز، دانشجوی ممتاز زیر نظر پروفسور ناتان لو در دانشکده علوم زیستی دانشگاه سیدنی، می‌گوید: «در 10 ثانیه اول یا بیشتر، فکر می‌کردم «نه، نمی‌تواند باشد». منظورم این است که من اولین صخره را زیر این درخت عظیم الجثه بلند کردم و آنجا بود.

نیکلاس کارلیل، دانشمند ارشد از دپارتمان برنامه ریزی و محیط زیست نیوساوت ولز گفت: «ما خانواده هایی از آنها را پیدا کردیم، همه زیر این یک بانیان. اب. در واقع، ماکسیم و ناتان بقیه هفته را آنجا بودند، زیر هر بانیان دیگری در خلیج شمالی گشتند، اما چیزی پیدا نکردند.

اعتقاد بر این بود که سوسک نادری که از چوب تغذیه می کرد در جزیره لردها که قبلا در سراسر مجمع الجزایر رایج بود، با ورود موش ها به جزیره در سال 1918 منقرض شده باشد. اما در چند دهه بعد، جستجوها جمعیت های پراکنده ای از بستگان نزدیک را کشف کردند.

آتیکوس فلمینگ، رئیس هیئت مدیره جزیره لرد هاو، آتیکوس فلمینگ، درباره این کشف که برای اولین بار در ژوئیه 2022 ساخته شد، گفت: "بقا خبر بسیار خوبی است، زیرا بیش از 80 سال از آخرین مشاهده آن می گذرد." "جزیره لرد هاو واقعا یک مکان دیدنی است. این جزیره قدیمی تر از جزایر گالاپاگوس است و 1600 گونه بی مهرگان بومی را در خود جای داده است که نیمی از آنها در هیچ کجای دنیا یافت نمی شوند.

او افزود: «این سوسک‌ها تقریباً شبیه نسخه‌ی خودمان از فنچ‌های داروین هستند که طی هزاران یا میلیون‌ها سال در جزایر کوچک جدا شده‌اند و ژنتیک منحصربه‌فرد خود را توسعه می‌دهند.»

اگرچه سوسک‌ها ممکن است دوست داشتنی نباشند، اما با بازیافت مواد مغذی، تسریع در تجزیه کننده‌ها و خدمت به عنوان منبع غذایی برای حیوانات دیگر، نقش مهمی در اکوسیستم جزیره بازی می‌کنند. به همین دلیل، کارشناسان به دنبال امکان بازگرداندن آنها از جزایر فراساحلی به جزیره اصلی بوده‌اند. حالا دیگر مجبور نیستند.

سوسک بدون بال 22 تا 40 میلی متر طول دارد و رنگ بدنه آن فلزی است که از مایل به قرمز تا سیاه متغیر است. استرالیا میزبان 11 گونه از سوسک های چوبی پانستیا است، گورهای قدرتمندی که در داخل آن زندگی می کنند و از کنده های پوسیده در جنگل های بارانی و جنگل های باز در ساحلی شمال و شرق استرالیا تغذیه می کنند.

آنها میکروارگانیسم های تخصصی را در روده خود حمل می کنند که به هضم سلولز در چوب کمک می کند. ماده ها پوره هایی به دنیا می آورند که در گروه های خانوادگی با بزرگسالان می مانند. اما بندپایان منحصر به فرد رفتار متفاوتی دارند و ممکن است به اشتباه نامگذاری شده باشند.

علی‌رغم نام رایج آن که نشان می‌دهد آن‌ها سوسک‌هایی هستند که از چوب تغذیه می‌کنند و در کنده‌های پوسیده حفر می‌کنند، اکنون معتقدیم که آنها بیشتر یک «روچ صخره‌ای» هستند و سنگ‌ها جزء مهمی از زیستگاه آن‌ها را تشکیل می‌دهند، احتمالاً به دلیل نقش مشترکشان. کارلیل از DPE که بخشی از تیم دانشمندانی بود که حشره چوبی جزیره لرد هاو را در سال 2001 در هرم توپ، یک رخنمون آتشفشانی در 23 کیلومتری ساحل جزیره لرد هاو، دوباره کشف کردند.

خروج از نسخه موبایل