نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

از عملکرد روی در سلامت بدن بیشتر بدانیم

به گزارش سینا پرس فارس، سمیه زنگنه قشلاقی گفت: سلول های بدن برای رشد و نمو به صورت کامل و صحیح، در طول دوره های بارداری، شیردهی و دوران کودکی به روی نیاز دارند. همچنین روی کمک می کند که زخم ها بهبود یابند و برای درک حس چشایی و بویایی مناسب نیز دخالت دارد.

زنگنه ادامه داد: روی در انواع مختلفی از غذاها یافت می شود، شما می توانید روی موردنیاز بدن را با استفاده از انواع غذاها شامل: گوشت قرمز، بوقلمون، غذاهای دریایی، غلات صبحانه غنی شده، حبوبات و مغزها تامین کنید. اما در صورتی که کمبود روی در رژیم غذایی جبران نشود، می توان از فرآورده های مختلف مکمل روی که در داروخانه ها موجود است با مشورت پزشک یا داروساز استفاده کرد.

عوارض جانبی:

کارشناس امور دارویی خاطر نشان کرد، مصرف روی در مقادیر بیش از مقدار توصیه شده در رژیم غذایی، ممکن است علائم کمبود مس مثل کم خونی و کم شدن گلبول های سفید، همچنین اختلال در عملکرد ایمنی و اثرات نامطلوب بر (LDL/HDL)  را به همراه داشته باشد.

سمیه زنگنه قشلاقی اضافه کرد، علائم مسمومیت نظیر تهوع، استفراغ، درد شکمی، بی حالی و خستگی با مصرف مقادیر زیاد روی رخ می دهد و افرادی که از مکمل های روی استفاده می کنند، باید بین مصرف آن با سایر فلزات دو ظرفیتی مانند آهن و کلسیم، فاصله زمانی مناسب را رعایت کنند.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل