نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر جایگزین های محبوب شکر بر حافظه

به گزارش سینا پرس فارس، رژیم‌های غذایی با قند بالا در اوایل زندگی با اختلال در عملکرد مغز مرتبط است، اما در مورد جایگزین‌های قند کم کالری، آن ها میتوانند تأثیر منفی بر روده و مغز در حال رشد داشته باشند.

مصرف شیرین کننده های کم کالری نیز بر سیگنال های متابولیک در بدن تأثیر می گذارد که می تواند منجر به دیابت و سایر بیماری های مرتبط با متابولیسم شود.
موش‌هایی که در دوران نوجوانی شیرین‌کننده‌های کم کالری مصرف می‌کردند، در بزرگسالی تمایل کمتری به مصرف شکر داشتند، اما اگر به راحتی در دسترس بود، قند بیشتری می‌خوردند، که عامل دیگری است که ممکن است بر شانس ابتلا به بیماری متابولیک تأثیر بگذارد.

برای تعیین تأثیر مصرف شیرین کننده کم کالری بر حافظه، محققان از روش هایی استفاده کردند که تشخیص اشیا و تشخیص فضایی را آزمایش می کنند، در این  روش موش‌ها آب شیرین شده با استویا، ACE-K یا ساخارین یا آب ساده همراه با غذای معمولی خود دریافت کردند، پس از یک ماه، حافظه موش‌ها با استفاده از دو روش مختلف مورد آزمایش قرار گرفت، یکی آزمایش می‌کند که آیا شیئی را که قبلا دیده‌اند به خاطر می‌آورد و دیگری یک ماز ​​است.
در پایان، موش‌هایی که شیرین‌کننده مصرف می‌کردند، نسبت به موش‌هایی که فقط آب معمولی می‌نوشیدند، کمتر یک شی یا مسیر عبور از ماز را به خاطر می‌آوردند.

دانشمندان همچنین پس از مصرف شیرین کننده ها، اثرات دیگری را در بین موش ها مشاهده کردند، آنها گیرنده های کمتری روی زبان خود داشتند که طعم شیرین را تشخیص می داد و همچنین مکانیسم بیولوژیکی در روده آنها که گلوکز را به خون منتقل می کند، تغییر یافت، همچنین مغز آنها به ویژه در مناطق مرتبط با کنترل حافظه و رفتارهای با انگیزه پاداش تغییر کرده بود.

برخی محققان ازجمله کانوسکی و شییر می گویند: این یافته ها سؤالات بیشتری را نشان می دهد که ارزش بررسی دارند، از جمله: چگونه جایگزین های شیرین کننده باعث کاهش گیرنده های طعم شیرین می شوند و چگونه بر رفتار رژیم غذایی بعدی تأثیر می گذارد، همچنین تغییر در انتقال مواد مغذی در روده چه معنایی برای سلامتی دارد و آنکه چه مکانیسم های بیولوژیکی مصرف شیرین کننده را با تغییرات مغز مرتبط می کند.

محققان می گویند که قصد دارند راه هایی را برای معکوس کردن اثرات طولانی مدت مصرف شیرین کننده های کم کالری در نوجوانان و بررسی چگونگی تاثیر آن بر انتخاب ها و ترجیحات غذایی در آینده بررسی کنند.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل