نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گران بودن داروها، آن چیزی که شما فکر می کنید نیست

به گزارش سینا پرس فارس، یک تیم چند ملیتی از دانشمندان در اولین مطالعه شناخته شده در نوع خود بررسی کردند که آیا هزینه های "تحقیق و توسعه" باعث قیمت بالای دارو در ایالات متحده می شود یا خیر.

این فرض وجود دارد که هزینه های بالای تحقیق و توسعه قیمت بالای دارو را توجیه می کند. اولیویر واترز، نویسنده، استادیار دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، گفت: اگر این درست بود، ما شاهد یک ارتباط مثبت بین این دو معیار بودیم.

اما در مقاله ای که اخیراً منتشر شده است، ووترز و همکارانش از دانشکده داروسازی و علوم دارویی اسکاگز دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو هیچ ارتباطی را برای 60 داروی جدید تایید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده از سال 2009 تا 2018 کشف نکردند. .

محققان اطلاعات مربوط به قیمت گذاری دارو و هزینه های تحقیق و توسعه را مقایسه کردند. آنها هیچ ارتباطی بین هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های دارویی و قیمت‌هایی که برای داروهای جدید دریافت می‌کنند، کشف نکردند. ارزش درمانی یک محصول نیز توسط محققان مورد ارزیابی قرار گرفت، اما آنها هیچ ارتباطی بین ارزش درمانی و قیمت کشف نکردند.

یافته‌های ما شواهدی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد شرکت‌های دارویی قیمت‌ها را بر اساس میزان هزینه‌هایشان برای تحقیق و توسعه یا میزان خوب بودن یک دارو تعیین نمی‌کنند. در عوض، آنها آنچه را که بازار متحمل خواهد شد، دریافت می کنند.

دفتر بودجه کنگره تخمین می زند که بخش دارویی 83 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه در سال 2019 هزینه کرده است. تخمین زده می شود که شرکت ها به طور متوسط ​​بین 1 تا 3 میلیارد دلار برای ارائه یک محصول جدید به بازار هزینه می کنند. طبق گزارش شرکت پایگاه داده Statista، صنعت داروسازی ایالات متحده در سال 2019 بیش از 490 میلیارد دلار از فروش به دست آورد که نزدیک به نیمی از بازار دارویی در سراسر جهان را تشکیل می دهد.

آمریکایی ها بیشتر از شهروندان هر کشور دیگری برای داروهای تجویزی سرانه هزینه می کنند. در سال 2019، این رقم به بیش از 1200 دلار برای هر نفر رسید. یک مطالعه شرکت رند در سال 2021 نشان داد که قیمت دارو در ایالات متحده 2.56 برابر بیشتر از قیمت در 32 کشور قابل مقایسه است. نظرسنجی ردیابی سلامت بنیاد خانواده کایزر که در اوایل سال جاری منتشر شد، نشان داد که از هر 10 بزرگسال، هشت نفر گفتند که هزینه داروهای تجویز شده غیر منطقی است.

قانون‌گذاران کنگره در سال‌های اخیر پیشنهادهای متعددی را با هدف اعمال فشار نزولی بر قیمت دارو ارائه کرده‌اند. شرکت‌های داروسازی و گروه‌های تجاری با این اصلاحات مخالفت کرده‌اند و استدلال می‌کنند که قیمت‌های بالای دارو برای بازیابی سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه مورد نیاز است.

هرناندز گفت: اگر قرار است از این استدلال برای توجیه قیمت‌های بالا و مخالفت با اقداماتی برای محدود کردن هزینه‌های داروهای تجویزی استفاده شود، شرکت‌های دارویی باید داده‌های بیشتری را برای حمایت از ادعای خود مبنی بر اینکه قیمت‌های بالای دارو برای بازیابی سرمایه‌گذاری‌های تحقیق و توسعه مورد نیاز است، ارائه کنند.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل