نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تدوین سند آمایش آموزش عالی استان فارس

به گزارش سینا پرس فارس،  دکتر حبیب دانش منش، درسخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شیراز و در آستانه آغاز سی و یکمین سالروز تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، با تبریک میلاد پیامبر(ص) و حضرت امام جعفر صادق( ع ) و همچنین هفته وحدت، یکی از دستاورد های بزرگ انقلاب اسلامی را تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی برشمرد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان فارس ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) در خصوص مهارت آموزی و کار آفرینی گفت: کشور به پنجه های کارآمد نیاز دارد.

 دانش منش در ادامه یکی از مهمترین عرصه ها برای کاهش بیکاری را آموزش های مهارتی و تربیت پنجه های کار آمد برشمرد و گفت : سی سال قبل افراد فرهیخته این دانشگاه را با هدف تربیت تکنیسین تأسیس کردند.

وی اظهار داشت: هدف اصلی از تشکیل این دانشگاه، تربیت افرادی است که بتوانند در زمان کوتاه مشکلات بزرگ جامعه را پاسخگو باشند.

وی بیان داشت: امروز دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش دارد تا در یک دوره دو ساله، افرادی را تربیت کند که پس از فارغ‌التحصیلی مستقیم وارد بازار کار شده و نیازهای بازار و جامعه را برطرف کنند. با این شیوه ضمن ارائه آموزش‌های ناب و نافع و پرهیز از زیاده آموزی، عرضه تکنیسین ماهر و متخصص منطبق با نیاز بازار به سرعت انجام شود.

او با اشاره به اینکه مقاطع تحصیلی این دانشگاه شامل کاردانی و کارشناسی ناپیوسته است بیان کرد: در دهه اخیر بیشتر کارفرمایانی که می‌خواهند افراد را استخدام کنند، به مدرک دانشگاهی متقاضی توجهی نداشته و بیشتر به توانمندی، مهارت و تجربه او نگاه می‌کنند که موضوع مهارت‌آموزی نیز از رسالت‌های اساسی این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان فارس تأکید کرد: اگرچه آمار فارغ‌التحصیلی دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری افزایش‌یافته،  بااین‌ وجود همین افراد به این باور رسیده‌اند که برخورداری از مدرک تحصیلی بدون داشتن مهارت، فرصت‌های شغلی چندانی را پیش روی آن ها قرار نخواهد داد.

حبیب دانش منش گفت: برنامه‌های درسی دانشگاه جامع علمی کاربردی با توجه به نیازهای صنعت و با همکاری همان صنعت تدوین‌شده و دانشجو پس از گذراندن دوره آموزش‌های نظری و عملی می‌تواند وارد شغل موردنظر شده و یا حتی خود اقدام به تأسیس شرکت کرده و کار آفرین آن حوزه شود.

دانش منش به موضوع شیوع ویروس کرونا اشاره و بابیان اینکه این بیماری سبب از بین رفتن صدها شغل و ایجاد مشاغل جدید در دنیا شد بیان کرد: دانشگاه  جامع علمی کاربردی نیز ایجاد و آموزش رشته‌های جدید متناسب با مشاغل جدید را در برنامه خود قرارداد، به‌طوری‌که در دوره کوتاه مدیریت جدید دانشگاه 125 برنامه درسی جدید تدوین واجرا شده که 42 عنوان آن مربوط به بخش‌های پیشرفته گروه صنعت می باشد. در این میان مطابق آمار دریافتی، استقبال بیش از ظرفیت متقاضیان شرکت در این دوره‌ها نشانگر حرکت صحیح دانشگاه براساس نیاز بازار کار است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر در کشورهای پیشرفته 30 تا 40 درصد ظرفیت‌های آموزشی مختص آموزش‌های نخبگانی است و سایر ظرفیت موجود در اختیارآموزش های مهارتی است، گفت: متاسفانه در کشور ما این نسبت ناچیز است و براساس برنامه توسعه کشور پیش نرفته است.

او افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی  تلاش می‌کند تا به‌صورت جدی به جبران این نقیضه بپردازد. تحصیل در دانشگاه جامع علمی کاربردی باید ثروت آفرین باشد؛ یعنی فرد پس از تحصیل بتواند با راه‌اندازی شغل در حل مسائل کشور و توسعه اقتصاد تأثیر گذار باشد.

وی همچنین به اهمیت پیوند بین دانشگاه و بازار کار اشاره و خاطرنشان کرد: چنانچه رئیس‌جمهور محترم در اجلاس روسای دانشگاه‌ها اعلام کردند که دانشگاه باید داخل بازار کار باشد، به حمدالله امروز دانشگاه جامع علمی کاربردی وسط بازار کار است و بدون هماهنگی با نیاز بازار کار در این دانشگاه رشته های تحصیلی تعریف و اجرا نشده و نخواهد شد.

اشتغال و مهارت اولویت برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی

دانش منش با تأکید بر اینکه امروزه تمام دنیا متقاضی کسب مهارت است و هیچ‌کس بدون مهارت نمی‌تواند کاری را انجام دهد بیان کرد: درواقع پیشرفت علم و فناوری امروزه به‌گونه‌ای است که مهارت هم در آموزش عالی و هم سطح پایین‌تر قابل‌تعریف است.

 وی بیان کرد: در دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بیش از 650 رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در 4 گروه صنعت، کشاورزی ، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر و  بر اساس نیاز بازار کار و با تقاضای متولیان حوزه‌های مختلف تخصصی طراحی‌شده است. این دوره‌ها به‌صورت 70 درصد عملی و 30 درصد نظری وعمدتا در جوار محیط واقعی کار برگزار می‌شود. نکته قابل‌توجه این است که در دولت جدید، آموزش عالی اولین بار وارد بحث اشتغال شده و وزیر محترم علوم نیز به موضوع اشتغال و مهارت تأکید دارد و این گامی بلند برای ایجاد تحول درآموزش عالی کشور است.

تدوین سند راهبردی دانشگاه علمی کاربردی واحد استان فارس

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود از تدوین سند آمایش آموزش عالی استان و برش استانی آن در آموزش‌های مهارتی به‌عنوان سند راهبردی 5 ساله این دانشگاه در استان خبر داد و افزود: این سند براساس نیاز سنجی و نیاز آفرینی در استان برای آموزش‌های علمی و کاربردی تهیه شده و از سال گذشته این سند  به عنوان نقشه راه برای گسترش دانشگاه و بر اساس نیاز بازار کار در استان تا 5 سال آینده تدوین شده است.

فعالیت 22 مرکز آموزش علمی کاربردی در استان فارس

دانش منش در بخش دیگری از سخنانی خود گفت: استان فارس یکی از استان‌های پهناورکشور به لحاظ دارا بودن تعداد مراکز آموزش علمی کاربردی است و در حال حاضر نیز 22 مرکز آموزشی در آن فعال است.

وی بابیان اینکه بیش از هشت هزار دانشجو در مراکز مختلف دانشگاه جامع علمی کاربردی استان فارس مشغول تحصیل هستند افزود: در جوار مراکز آموزش علمی کاربردی در شهرستان 10 مرکز نوآوری و کارآفرینی و یک مرکز رشد به همراه یک مجتمع کارآفرینی و نوآوری در این استان برای تبدیل ایده به عمل فعال است. همچنین بیش از دو هزار مدرس عالم و عامل در استان که همه در حوزه تخصصی مشغول کار هستند و این‌ یکی از افتخارات دانشگاه جامع علمی کاربردی است که مدرسان خودشان عامل به عمل هستند و تجربیات علمی و عملی خود را به دانشجویان منتقل می کنند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان فارس خاطر نشان کرد: مبنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) یکی از وظائف  امروز ما جهاد تبیین و روشنگری در خصوص دستاورد های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

دانش منش در ادامه اضافه کرد: با افتخار اعلام می نمایم که دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از دستاورد های نظام مقدس جمهوری اسلامی است که خدمات ارزنده ای در مهارت آموزی فرزندان این کشور داشته و به عنوان یکی از زیر نظام های آموزش عالی مهارتی موفق شناخته می شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان فارس همچنین در پایان سخنان خود از مسئولان ستاد اقامه نماز جمعه شیراز، آیت الله دژگام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز و دکتر ایمانیه استاندار استان فارس به عنوان دو فرهیخته دانشگاهی در حمایت از برنامه های دانشگاه جامع علمی کاربردی قدردانی و تشکر کرد و گفت : یکی از تاکیدات ما گسترش هم زمان با اشتغال است در این راستا مرکز جدیدی ایجاد نمی شود مگر اینکه تعهد اشتغال ایجاد نماید و این تعهد زبانی نیست و بلکه ضمانت اجرایی داشته و تضمین می نماید که دانش آموختگان مرکز در محیط کار آن صنعت به عنوان دستگاه متقاضی به کار گرفته شوند.

گزارش: محمدرضا قشقایی زااده

خروج از نسخه موبایل