نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

پستانداران کوچک میتوانند مخزن بیماری تهدید کننده زندگی باشند

به گزارش سینا پرس فارس، پاریس سالازارهام، نویسنده اول این تحقیق از دانشگاه نیومکزیکو گفت: «تحلیل ما، که به طور خاص بر پاتوژن‌های ریوی که باعث بیماری در انسان می‌شوند، متمرکز بود، طیف وسیعی از قارچ‌ها را در بافت‌های ریه پستانداران کوچک شناسایی کرد.»

سالازارهام گفت: ما دریافتیم که  ازبسیاری از جوندگانی که از مناطقی در جنوب غربی ایالات متحده نمونه برداری کردیم، دارای نوعی قارچ بودند که می تواند باعث عفونت ریه در انسان شود، مانند قارچی که منجر به تب دره می شود، بیماری که معمولاً علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد می کند. می تواند تهدید کننده زندگی باشد.»

پرش حیوان به انسان

در چهار دهه گذشته گزارش‌هایی از عوامل بیماری‌زای جدید انسانی افزایش یافته است. پرش میزبان، مانند ویروس کووید-19، قارچ ها را قادر به تکامل و تنوع بخشیده است. در شرایط خاص، این ممکن است قدرت بیماری زایی آنها را افزایش دهد، که ممکن است بر انسان تأثیر بگذارد.

سالازار توضیح داد: «ما می‌خواستیم بفهمیم که آیا اسپورهای قارچی پاتوژن‌های تنفسی در خاک وجود دارند زیرا از مواد گیاهی مرده و پوسیده تغذیه می‌کنند یا در عوض در حیوانات کوچک زندگی می‌کنند و هاگ‌های آنها پس از مرگ جوندگان در خاک آزاد می‌شوند.» -هام

محققان DNA قارچی را در بافت‌های ریه جوندگان از نمونه‌های موزه‌ای با استفاده از توالی‌یابی نسل بعدی بررسی کردند، فرآیندی که امکان ارزیابی سریع گونه‌های گسترده قارچ‌ها را فراهم می‌کند.

سالازار-هام گزارش داد: «ما قارچ Coccidioides، عامل تب دره را در بافت‌های ریه حیوانات از شهرستان کرن، کالیفرنیا، و شهرستان‌های کوچیس و ماریکوپا در آریزونا، مناطقی که میزان بالایی از این بیماری دارند، شناسایی کردیم.

این اولین مطالعه بزرگ است که از توالی یابی نسل بعدی برای ارزیابی قارچ ها در ریه های پستانداران کوچک استفاده می کند. نتایج ما از این فرضیه حمایت می‌کند که جوندگان می‌توانند بستری برای رشد پاتوژن‌های قارچی تنفسی باشند.»
نظارت بر گسترش.

«پیش‌بینی‌های کنونی از توزیع کوکسیدیوئیدها، بر اساس شرایط آب و هوایی و خاک، پیش‌بینی می‌کند که تب دره در قرن آینده در نتیجه تغییرات آب و هوایی که بر شرایط محیطی تأثیر می‌گذارد، به طور قابل‌توجهی به سمت شمال و شرق گسترش خواهد یافت. نتایج ما این تلاش‌های مدل‌سازی را با افزودن اطلاعات ارزشمند در مورد حیوانات به‌عنوان مخزن پاتوژن‌ها نشان می‌دهد.»

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل