نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مغز و ذهن پیچیده ترین رایانه جهان

به گزارش سینا پرس فارس، جالب است بدانید کار یک ثانیه ی مغز انسان، برابر است با صد سال کار یک سوپر کامپیوتر که می تواند 4 میلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد.

با این تعاریف نابغه کسی است که تنها از 15 درصد ظرفیت مغز خود استفاده می کند، چنانچه ما تنها از نیمی از ظرفیت مغز خود استفاده کنیم می توانیم در چندین رشته ی دانشگاهی دکترا بگیریم و به چند زبان زنده ی دنیا مسلط شویم. 
"توجه داشته باشید که از 15% ظرفیت کل صحبت شده و نه به این معنی که u بقیه مغز بیکار باشد! فعالیت فیزیکی مغز کامل و 100% است. ولی در ظرفیتهای بسیار بیشتری می توان از آن بهره گرفت"

می توان گفت دلیل اصلی عدم بهره گیری درست از ظرفیت مغزی، انسانهای دور و بر ما هستند، کسانی که با سخن گفتن از ناتوانی ها و کمبودها، خلاقیت و امید را از ما می گیرند. 

مغز انسان به دو صورت تقسیم بندی می شود:

1)تقسیم به نیم کره ی چپ و راست: 
 نیم کره ی چپ کارهای تحلیلی، قیاسی و حرف زدن و … را بر عهده دارد و نیم کره ی راست با تجسم فضایی، قوه تحلیل و هنر و … ارتباط دارد. 

2) تقسیم به نیمکره ی بالا و پایین: 
فرامين فعاليت هاي ارادي در نيمه بالاي مغز و در ضمير خودآگاه، و فرامين امور غير ارادي در نيمه پايين مغز و در ضمير ناخودآگاه صورت مي پذيرد.

کارهای ارادی مثل زمانی که خودمان را باد می زنیم، رانندگی می کنیم، آشپزی می کنیم، راه میرویم و تصمیم می گیریم و … این اعمال مربو ط به بخش خود آگاه ذهن است که شامل نیمه بالای مغز است.

کارهای غیرارادی مثل ضربان قلب، هضم غذا، عمل جریان خون، این قبیل اعمال مربوط به نیمه پایین مغز است و نمی توان در آن دخل و تصرف کرد و این همان ناخودآگاه ذهن است.

قسمتی به عنوان نیمه خودآگاه ذهن هم داریم .

در قرآن با توجه به  آيه 31 سوره بقره و آيه 53 سوره اسرا درمیابیم،  ضمير ناخودآگاه انسان همه کلمات را به دقت خارق العاده اي شناخته و به محض شنيدن يک واژه معني دار، چه مثبت و چه منفي، آن را مورد تجريه و تحليل قرار داده و با تکرار مکرر، آن را بزرگ مي کند.

دانشمندان در دانشگاه هاروارد و استنفورد، تازه به اين نتيجه رسيده اند که رمز موفقيت در تکرار است. امروزه دانشمندان معتقدند که نبوغ اکتسابي است و 95 درصد از انسانها مي توانند در يک زمينه خاص نابغه شده و به نبوغ برسند و کليد دستيابي به آن فقط  در سايه تکرار است.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل