نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مرگ آرام افراد با این چهار عادت مخرب

به گزارش سینا پرس فارس، عادات یک شمشیر دو لبه است. عادات سالم می توانند بدن، ذهن و مسیر کلی زندگی شما را برای بهتر شدن تغییر دهند. آنها عمیقاً مفید و متحول هستند. متأسفانه، عادات ناسالم می تواند سلامتی و طول عمر کلی شما را از بین ببرد. بدتر از آن، ممکن است روزانه درگیر این عادات باشید بدون اینکه متوجه باشید چقدر خطرناک هستند. در اینجا فهرستی از چهار عادت روزمره آورده شده است که در صورت عدم کنترل می توانند مرگبار شوند.

بد خوابی

کیفیت پایین خواب و محرومیت مزمن از خواب می تواند به طور فاجعه باری بر سلامت جسمی و عصبی شما تأثیر بگذارد. چندین مطالعه نشان داده اند که افراد میانسالی که شش ساعت یا کمتر در شب می خوابند، 30 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند (برایانت، 2021). به همین ترتیب، دانشمندان خواب ناکافی را با فهرستی از مسائل بهداشتی از جمله فشار خون بالا، بیماری قلبی، افسردگی و اضطراب مرتبط می دانند. اگر زندگی طولانی و سالم اولویت شماست، از استراحت شبانه غافل نشوید.

ورزش نکردن

نادیده گرفتن مزایای تمرینات قلبی عروقی و قدرتی چالش برانگیز است. با این حال میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به سبک زندگی عمدتاً بی‌تحرکی ادامه می‌دهند که به آرامی باعث مرگ آنها می‌شود. فقدان ورزش می تواند احتمال بیماری قلبی، چاقی و دیابت نوع 2 را افزایش دهد. فعالیت های قلبی عروقی مانند دوچرخه سواری، آهسته دویدن، و شنا می تواند در پیشگیری از این گونه بیماری ها بسیار موثر باشد. تمرینات مقاومتی مانند وزنه برداری نیز ضروری است. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که یک ساعت تمرین قدرتی در هفته می‌تواند منجر به کاهش 15 درصدی خطر مرگ و میر ناشی از همه علل شود. تمرین مقاومتی همچنین می تواند به شما در کاهش خطر آسیب های جدی کمک کند، به خصوص در سال های ارشد. ورزش سنگ بنای زندگی سالم و بدون آسیب ماندن در سال های آخر زندگی است، بنابراین به یاد داشته باشید که فعال بمانید.

بی توجهی به محافظت در برابر آفتاب

لذت بردن از کمی آفتاب در فصول گرم سال هیچ اشکالی ندارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای تنظیم چندین عملکرد بدن از جمله ریتم شبانه روزی، سطح انرژی و جذب ویتامین D حیاتی است. با این اوصاف، زیاده روی در هر چیزی مضر است و نتایج در مورد قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند کشنده باشد.

یکی از شایع ترین علل سرطان های سلول سنگفرشی و ملانوما قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه UV خورشید است. تنها در کانادا، سالانه حدود 80000 نفر مبتلا به سرطان پوست تشخیص داده می شوند و هشتاد تا نود درصد از این موارد با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش مرتبط هستند.

مطالعات نشان داده‌اند که استفاده روتین از کرم‌های ضد آفتاب می‌تواند به طور قابل‌توجهی میزان سرطان را در میان اکثر جمعیت‌شناسی سنی کاهش دهد. یک کرم ضد آفتاب با محافظت گسترده و SPF حداقل سی پوست شما را سالم، جوان و عاری از سرطان نگه می دارد.

ویپینگ

آخرین مورد در لیست ممکن است واضح به نظر برسد، اما نرخ بخارپز همچنان سالانه در حال افزایش است. از سال 2011، تعداد جهانی کاربران سیگار الکترونیکی از 7 میلیون به 41 میلیون در سال 2018 افزایش یافته است. اگرچه به اندازه سیگار خطرناک نیست، اما تحقیقات نشان داده است که خطر ابتلا به بیماری مزمن ریوی و آسم در بین مصرف کنندگان مکرر ویپ افزایش می یابد. صنعت بخارپز نیز نسبت به محصولات تنباکو سنتی کمتر تنظیم شده است که منجر به استفاده از مواد شیمیایی با خطرات ناشناخته در فرآیند تولید می شود.

در نهایت، ویپینگ کمکی به کاهش اعتیاد به نیکوتین نمی کند. در هر صورت، مصرف نیکوتین در میان جمعیت‌شناسی جوان‌تر از زمان معرفی محصولات سیگار الکترونیکی به جریان اصلی افزایش یافته است. در یک نظرسنجی ملی دخانیات جوانان در ایالات متحده در سال 2021، بیش از دو میلیون دانش آموز راهنمایی و دبیرستان استفاده مکرر از سیگار الکترونیکی را گزارش کردند. روش‌های سنتی ترک، از جمله درمان جایگزین نیکوتین و درمان شناختی رفتاری، گزینه‌های بسیار سالم‌تری نسبت به بخارپز هستند.
افکار نهایی

اگر با هر یک از عادات ذکر شده مبارزه می کنید، به یاد داشته باشید که با خودتان صبور باشید. ترک عادت ها زمان می برد، اما با ثبات کافی، می توانید این عادت های بد را کنار بگذارید و سبک زندگی سالم تر و رضایت بخشی داشته باشید.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل