نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش زوال عقل در دیابتی ها با این هفت عادت سالم در زندگی

به گزارش سینا پرس فارس، یینگلی لو، از دانشکده پزشکی دانشگاه شانگهای جیائو تونگ در چین گفت: دیابت نوع 2 یک اپیدمی در سراسر جهان است که از هر 10 بزرگسال یک نفر را مبتلا می کند و ابتلا به دیابت خطر ابتلا به زوال عقل را در افراد افزایش می دهد. . ما بررسی کردیم که آیا ترکیب گسترده ای از عادات سبک زندگی سالم می تواند خطر زوال عقل را جبران کند یا خیر و دریافتیم که افراد مبتلا به دیابت که هفت عادات سبک زندگی سالم را در زندگی خود گنجانده اند نسبت به افراد مبتلا به دیابت که زندگی سالمی ندارند، خطر ابتلا به زوال عقل کمتری دارند.

برهمین اساس دانشمندان به پایگاه داده مراقبت های بهداشتی در بریتانیا نگاه کردند و 167946 فرد 60 ساله یا مسن تر را با دیابت و بدون دیابت که در شروع تحقیق دچار زوال عقل نبودند، شناسایی کردند. شرکت کنندگان اندازه گیری های فیزیکی، پرسشنامه های سلامت را تکمیل کردند و نمونه خون دادند.

برای هر شرکت‌کننده، محققان نمره سبک زندگی سالم را از صفر تا هفت محاسبه کردند و برای هر هفت عادت سالم یک امتیاز محاسبه کردند. عادات شامل عدم مصرف فعلی سیگار، فعالیت بدنی منظم هفتگی حداقل 2.5 ساعت ورزش متوسط ​​یا 75 دقیقه ورزش شدید. ساعت خواب روزانه عامل دیگر رژیم غذایی سالم شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و ماهی و غلات تصفیه شده کمتر، گوشت های فرآوری شده و فرآوری نشده بود.

عادات نهایی کم تحرکی بود که به تماشای تلویزیون کمتر از چهار ساعت در روز و تماس اجتماعی مکرر که زندگی با دیگران، جمع شدن با دوستان یا خانواده حداقل یک بار در ماه و شرکت در فعالیت های اجتماعی تعریف می شد. حداقل یک بار در هفته یا بیشتر.

شرکت کنندگان به طور متوسط ​​12 سال توسط محققان دنبال شدند. در این مدت، 4351 نفر به زوال عقل مبتلا شدند. در مجموع 4 درصد از افراد فقط صفر تا دو عادت سالم را دنبال کردند، 11 درصد از سه عادت، 22 درصد چهار، 30 درصد پنج، 24 درصد شش و 9 درصد هر هفت عادت را دنبال کردند.

افراد مبتلا به دیابت که دو یا کمتر از هفت عادت سالم را دنبال می کردند، چهار برابر بیشتر از افراد بدون دیابت که از هر هفت عادت سالم پیروی می کردند، در معرض ابتلا به زوال عقل بودند. افراد مبتلا به دیابت که همه این عادات را دنبال می کردند، 74 درصد بیشتر از افراد بدون دیابت که تمام عادات را دنبال می کردند، در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

برای افراد مبتلا به دیابت که فقط از دو عادت یا کمتر پیروی می کردند، 72 مورد زوال عقل برای 10380 نفر در سال یا 0.69٪ وجود داشت. پس از تطبیق با عواملی مانند سن، تحصیلات و قومیت، افرادی که از همه عادات پیروی می کردند، نسبت به افرادی که دو یا کمتر از آن را دنبال کردند، 54 درصد کمتر در معرض خطر زوال عقل بودند. هر عادت سالم دیگری که افراد دنبال می‌کردند با کاهش 11 درصدی خطر زوال عقل همراه بود. ارتباط بین نمره سبک زندگی سالم و خطر زوال عقل تحت تأثیر داروهایی که افراد مصرف می‌کردند یا اینکه چگونه قند خون خود را کنترل می‌کردند، نبود.

لو گفت: "تحقیقات ما نشان می دهد که برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2، خطر زوال عقل ممکن است با داشتن یک سبک زندگی سالم تا حد زیادی کاهش یابد." پزشکان و سایر متخصصان پزشکی که افراد مبتلا به دیابت را درمان می‌کنند، باید تغییرات سبک زندگی را به بیماران خود توصیه کنند. چنین تغییراتی نه تنها ممکن است سلامت کلی را بهبود بخشد، بلکه به پیشگیری یا تاخیر در شروع زوال عقل در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

مترجم: فاطمه خداپرست

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل