نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آماسیا ابرقاره بعدی جهان

به گزارش سینا پرس فارس، یک تیم تحقیقاتی به رهبری دانشگاه کرتین از یک ابر رایانه برای شبیه سازی نحوه شکل گیری یک ابرقاره استفاده کردند. آنها کشف کردند که از آنجایی که زمین برای میلیاردها سال در حال خنک شدن بوده است، ضخامت و استحکام صفحات زیر اقیانوس ها با گذشت زمان کاهش می یابد و تجمع ابرقاره بعدی با بسته شدن اقیانوس های "جوان" مانند اقیانوس اطلس یا دشوار است.

در طول دو میلیارد سال گذشته، قاره‌های زمین با هم برخورد کرده‌اند و هر 600 میلیون سال یک ابرقاره را تشکیل داده‌اند که به عنوان چرخه ابرقاره شناخته می‌شود. این بدان معناست که قاره‌های کنونی قرار است چند صد میلیون سال دیگر دوباره گرد هم آیند.» دکتر هوانگ گفت.

ابرقاره جدید به وجود آمده قبلا آماسیا نامیده شده است زیرا برخی معتقدند که اقیانوس آرام (بر خلاف اقیانوس اطلس و اقیانوس هند) با برخورد آمریکا با آسیا بسته خواهد شد. انتظار می رود استرالیا نیز در این رویداد مهم زمین نقش داشته باشد و ابتدا با آسیا برخورد کند و پس از بسته شدن اقیانوس آرام، آمریکا و آسیا را به هم متصل کند.

با شبیه‌سازی چگونگی تکامل صفحات تکتونیکی زمین با استفاده از یک ابررایانه، ما توانستیم نشان دهیم که در کمتر از 300 میلیون سال آینده احتمالاً اقیانوس آرام بسته می‌شود و امکان تشکیل آماسیا را فراهم می‌کند. برخی از نظریه های علمی قبلی.

اقیانوس آرام همان چیزی است که از ابراقیانوس پانتالاسا باقی مانده است، که 700 میلیون سال پیش زمانی که ابرقاره قبلی شروع به تجزیه شدن کرد، شروع به شکل گیری کرد. این اقیانوس قدیمی‌ترین اقیانوسی است که روی زمین داریم و از زمان دایناسورها از حداکثر اندازه خود کوچک شده است. در حال حاضر، اندازه آن سالانه چند سانتی متر کاهش می یابد. پیش بینی می شود که اقیانوس آرام با ابعاد فعلی حدود 10 هزار کیلومتر، دو تا سیصد میلیون سال طول بکشد تا بسته شود.

پروفسور ژنگ-ژیانگ لی گفت: داشتن یک توده قاره ای بر کل جهان به طور چشمگیری اکوسیستم و محیط زیست زمین را تغییر می دهد.

زمین همانطور که می دانیم با تشکیل آماسیا به شدت متفاوت خواهد بود. پروفسور لی گفت: انتظار می رود سطح دریا پایین تر باشد و فضای داخلی وسیع ابرقاره بسیار خشک با دامنه دمای روزانه بالا خواهد بود.

در حال حاضر، زمین از هفت قاره با اکوسیستم‌ها و فرهنگ‌های انسانی کاملاً متفاوت تشکیل شده است، بنابراین فکر کردن به اینکه جهان در 200 تا 300 میلیون سال آینده چه شکلی خواهد بود، جذاب خواهد بود.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل