نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استقرار هفتاد شرکت دانش بنیان با افتتاح برج فناوری

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر امین ذوالقدر در جمع خبرنگاران از تلاش برای بهره برداری از برج فناوری استان تا دهه فجر امسال خبر داد و گفت: با بهره برداری از برج فناوری فارس، امکان استقرار ٧٠ شرکت مهیا می‌شود.

ذوالقدر به مناسبت بیستمین سالروز تاسیس پارک علم و فناوری افزود: راه‌اندازی پارک علم و فناوری حرکتی نوآورانه محسوب می‌شود که طی بیست سال گذشته در فارس جریان داشته است.

او با بیان اینکه پارک علم و فناوری فارس از اواخر شهریورماه ١٣٨١ راه‌اندازی شد، افزود: از آن زمان تاکنون در بخش‌های مختلف تلاش‌های شبانه روزی انجام شده و طی این مدت بیش از ١٣٠٠ شرکت وارد و خارج شده و حمایت مالی شده‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری فارس با بیان اینکه عمده اعضای شرکت‌های دانش بنیان فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، گفت: شرکت‌ها در قالب شرکت‌های پیش رشد، رشد و موسساتی تعریف شده‌اند.

ذوالقدر ادامه داد: شرکت‌های پیش رشد، طرح کسب و کار  را تدوین و آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند و به تدریج وارد مرحله رشد می‌شوند، مرحله رشد از یک بازه زمانی سه تا ٥ ساله تشکیل شده است و شرکت‌ها با دریافت تسهیلات ایده محوری و تجاری سازی، توسعه و رشد پیدا کرده و پس از اتمام این مرحله در صورت داشتن شرایط کافی و بررسی‌های لازم می‌توانند به عنوان یک شرکت موسساتی محسوب شوند.

او با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری فارس امروزه به شرکت‌های بزرگی تبدیل شده و توانسته‌اند در سایر بخش‌های کشور فعالیت کنند، عنوان کرد: این مهم نشان از اثرگذاری پارک علم و فناوری در اقتصاد کشور را دارد. بسیاری از این شرکت‌ها به یک کارآفرین برتر تبدیل شده‌اند که این مهم نیز نشان از کسب و کار موفق و آموزش‌های مطلوب است.

ذوالقدر ضمن قدردانی از همه کسانی که برای توسعه زیرساخت‌ها در پارک و علم و فناوری فارس تلاش کرده‌اند، به برج فناوری این مجموعه به عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور اشاره و اضافه کرد: برای احداث این پروژه ٢٠ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که ۱۰ میلیارد تومان آن را سازمان برنامه و بودجه تامین کرده و ١٠ میلیارد دیگر را وزات نفت متقبل شده و تاکنون ٦٠ درصد آن را محقق کرده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس ابراز امیدواری کرد که با تحقق اعتبارات مصوب، این پروژه تا دهه فجر امسال آماده بهره‌برداری شود و گفت: با افتتاح این برج فناوری، امکان استقرار هفتاد شرکت دانش بنیان فراهم خواهد شد.

ذوالقدر همچنین با بیان اینکه ارزیابی، داوری و نظارت بر ایده‌ها توسط پارک به صورت مستمر ادامه دارد، افزود: پارک تلاش کرده تا بخش‌های مختلف زیست بوم فناوری را توسعه دهد و در این راستا تعاملاتی با دستگاه‌های اجرایی استان داشته است.

او با بیان اینکه کسب و کارهای نوپا در بعضی کشورهای اروپایی بخش زیادی از اقتصاد کشور را پوشش می‌دهند، به فعال بودن 7000 شرکت دانش‌بنیان در کشور اشاره و اضافه کرد: با در نظر گرفتن مجموع شرکت‌های فناور این تعداد به ١٧ هزار مورد می‌رسد و طبیعی است که اثرگذاری کمتری در اقتصاد کشور دارند.

ذوالقدر افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان را امری زمان‌بر دانست که باید از دانشگاه آغاز شود و گفت: یکی از موارد اجرا ش  ده در پارک فارس که در وزارت علوم مصوب شد، طرح دستیار فناوری با هدف حضور و اشتغال دانشجویان در شرکت‌ها بود.

رئیس پارک علم و فناوری استان فارس گفت: هم اکنون بیش از ٢ هزار نفر از  دانشجویان سراسر کشور در قالب طرح دستیار فناوری در حال فعالیت هستند. امیدواریم که این دانشجویان با حضور در پارک‌های علم و فناوری با کسب تجربه لازم به عنوان کارآفرینان آینده کشور، خود نیز شرکت‌های دانش بنیانی را تاسیس کرده و از این طریق باعث رشد اقتصادی کشور شوند. 

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل