نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

غلاتی که از ابتلا به بیماری های قلبی زودرس جلوگیری می کند

به گزارش سینا پرس فارس، محققان دریافتند مصرف بیشتر غلات تصفیه شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر زودرس در جمعیت ایرانی مرتبط است، در حالی که خوردن غلات کامل با کاهش خطر مرتبط است. این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی بود که رابطه بین انواع مختلف مصرف غلات و بیماری زودرس عروق کرونر را در خاورمیانه بررسی کرد.

بیماری عروق کرونر زودرس یک بیماری تهاجمی است که در آن تنگی عروق کرونر در مردان زیر 55 سال یا در زنان زیر 65 سال رخ می دهد. در اوایل دوره بیماری، اغلب بدون علامت است، اما PCAD ممکن است منجر به درد قفسه سینه (آنژین صدری) ویا حمله قلبی با ایجاد تنگی (تنگی) یا پارگی پلاک دیواره شریان شود. سیگار کشیدن، کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیابت از جمله عوامل خطر برای PCAD هستند.

عوامل زیادی دخیل هستند که چرا مردم ممکن است غلات تصفیه شده بیشتری را در مقایسه با غلات کامل مصرف کنند و این موارد بین افراد متفاوت است، اما برخی از مهم ترین عواملی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از اقتصاد و درآمد، شغل، تحصیلات، فرهنگ، سن، و سایر عوامل مشابه.

غلات کامل به این صورت تعریف می شوند که حاوی کل غلات هستند، در حالی که غلات تصفیه شده آسیاب شده و به آرد یا آرد تبدیل شده اند. در حالی که غلات تصفیه شده ماندگاری را بهبود بخشیده اند، اما در این فرآیند مواد مغذی مهمی را از دست می دهند. با توجه به دستورالعمل انجمن قلب آمریکا در مورد پیشگیری اولیه از بیماری های قلبی عروقی، رژیم غذایی توصیه شده بر مصرف سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، میوه ها و ماهی برای کاهش عوامل خطر بیماری قلبی تاکید دارد.

2099 فرد مبتلا به PCAD از بیمارستان‌های دارای آزمایشگاه کاتتریزاسیون در شهرها و قومیت‌های مختلف در سراسر ایران که تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار گرفتند، برای مطالعه انتخاب شدند. در مجموع، 1168 بیمار مبتلا به عروق کرونر طبیعی در گروه کنترل قرار گرفتند، در حالی که 1369 بیمار مبتلا به CAD با انسداد برابر یا بالاتر از 75٪ در حداقل یک شریان کرونر منفرد یا ≥ 50٪ در شریان کرونر اصلی چپ، گروه مورد را تشکیل دادند.

خواجوی گسکری گفت: از آنجایی که مطالعات بیشتر افزایش مصرف غلات تصفیه شده در سطح جهان و همچنین تأثیر آن بر سلامت کلی را نشان می دهد، مهم است که راه هایی برای تشویق و آموزش مردم در مورد مزایای مصرف غلات کامل پیدا کنیم. تاکتیک‌هایی که باید در نظر گرفته شوند شامل آموزش انتخاب‌های غذایی بهبود یافته در مدارس و سایر مکان‌های عمومی به زبان ساده‌ای است که عموم مردم می‌توانند آن را درک کنند، همچنین در برنامه‌های تلویزیونی و با ادامه انجام تحقیقات سطح بالا که در کنفرانس‌های پزشکی ارائه شده و در مجلات پزشکی منتشر می‌شوند. . پزشکان نیز باید این مکالمات را با یکدیگر و بیمارانشان داشته باشند.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل