نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

امکان ترمیم قلبهای شکسته با هورمون اکسی توسین

به گزارش سینا پرس فارس، به گفته محققان، در یک مطالعه جدید روی گورخرماهی و سلول های انسان، دانشمندان دریافتند که این هورمون ساخته شده از مغز ممکن است به بازسازی بافت قلب پس از آسیب کمک کند و در تئوری، روزی می تواند در درمان حملات قلبی مورد استفاده قرار گیرد.

اکسی توسین به دلیل نقش شناخته شده آن در ایجاد پیوندهای اجتماعی و اعتماد بین افراد، به هورمون "عشق" یا "نوازش کردن" لقب داده شده است و سطح آن اغلب هنگام در آغوش گرفتن، رابطه جنسی یا ارگاسم افزایش می یابد. با این حال، به اصطلاح هورمون عشق همچنین بسیاری از عملکردهای دیگر را در بدن انجام می دهد، مانند تحریک انقباضات در هنگام زایمان و افزایش شیردهی پس از آن. اکسی توسین همچنین با کاهش فشار خون، کاهش التهاب و انتشار رادیکال های آزاد، یک محصول جانبی واکنشی متابولیسم سلولی طبیعی، بر اساس بررسی سال 2020 در مجله Frontiers in Psychology (در برگه جدید باز می شود) به محافظت از سیستم قلبی عروقی در برابر آسیب کمک می کند.

مزیت بالقوه دیگری از اکسی توسین را برجسته می کند: حداقل در گورخرماهی، این هورمون به قلب کمک می کند تا قلب آسیب دیده و مرده را جایگزین کند. سلول های ماهیچه ای که انقباضات قلب را تقویت می کنند. نتایج اولیه در سلول های انسانی نشان می دهد که اکسی توسین می تواند اثرات مشابهی را در افراد تحریک کند، اگر با زمان و دوز مناسب تحویل داده شود.

برخی خاطرنشان کردند که قلب توانایی بسیار محدودی برای ترمیم یا جایگزینی بافت آسیب دیده یا مرده دارد. اما چندین مطالعه نشان می‌دهد که پس از یک آسیب، مانند حمله قلبی، زیرمجموعه‌ای از سلول‌ها در بیرونی‌ترین غشای قلب به نام اپی‌کاردیوم هویت جدیدی پیدا می‌کنند. این سلول‌ها به لایه‌ای از بافت قلب که در آن ماهیچه‌ها ساکن هستند مهاجرت می‌کنند و به سلول‌های بنیادی تبدیل می‌شوند، که سپس می‌توانند به چندین نوع سلول قلبی از جمله کاردیومیوسیت تبدیل شوند.

این فرآیند تا حد زیادی در حیوانات مورد مطالعه قرار گرفته است و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است در انسان بالغ نیز رخ دهد. متأسفانه، اگر این فرآیند در افراد اتفاق بیفتد، به نظر می رسد بسیار ناکارآمد و در سلول های بسیار کمی آشکار می شود که منجر به بازسازی بافت معنی دار پس از حمله قلبی می شود. به نظر نویسندگان، دانشمندان با تشویق بیشتر سلول‌های اپی‌کاردی به تبدیل شدن به کاردیومیوسیت‌ها، می‌توانند به بازسازی قلب پس از آسیب کمک کنند.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: livescience

خروج از نسخه موبایل