نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اندازه گیری یک پیوند عجیب و غریب توسط دانشمندان

به گزارش سینا پرس فارس، پروفسور فیلیپ هالینگر، گفت: «اگر اکنون یک میدان الکتریکی خارجی را روشن کنید، این توزیع بار کمی تغییر می‌کند. بار مثبت کمی در یک جهت جابجا می شود، بار منفی کمی در جهت دیگر، اتم ناگهان یک طرف مثبت و منفی دارد، قطبی می شود.

از آنجا که نور فقط یک میدان الکترومغناطیسی است که به سرعت تغییر می کند، این اثر قطبش ممکن است با نور لیزر نیز به دست آید. وقتی اتم‌های زیادی در نزدیکی یکدیگر قرار می‌گیرند، نور لیزر همه آنها را دقیقاً به یک شکل قطبی می‌کند، یا مثبت در سمت چپ و منفی در سمت راست یا برعکس. هر دو بار، دو اتم همسایه بارهای متضاد خود را در جهت یکدیگر حرکت می دهند و نیروی جذابی ایجاد می کنند.

آزمایش با تله اتمی
اتم ها ابتدا در یک تله مغناطیسی روی یک تراشه اتمی گرفته و سرد می شوند، سپس تله خاموش می شود و اتم ها را در سقوط آزاد آزاد می کند. ابر اتمی در کمتر از یک میلیونیم کلوین "فوق سرد" است، اما انرژی کافی برای انبساط در طول سقوط دارد. با این حال، اگر اتم‌ها در این مرحله با پرتو لیزر قطبی شوند و در نتیجه نیروی جذابی بین آنها ایجاد شود، این انبساط ابر اتمی کند می‌شود و نیروی جاذبه اینگونه اندازه‌گیری می‌شود.

آزمایشگاه کوانتومی و فضا
ماتیاس سونلایتنر می‌گوید: قطبی‌کردن اتم‌های منفرد با پرتوهای لیزر اساساً چیز جدیدی نیست. با این حال، نکته مهم در مورد آزمایش ما این است که ما برای اولین بار موفق شده ایم چندین اتم را به روشی کنترل شده با هم قطبی کنیم و یک نیروی جاذبه قابل اندازه گیری بین آنها ایجاد کنیم.

این نیروی جاذبه ابزاری مکمل برای کنترل اتم های سرد است. اما می‌تواند در اخترفیزیک نیز مهم باشد: فیلیپ هاسلینگر می‌گوید: «در وسعت فضا، نیروهای کوچک می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. در اینجا، ما توانستیم برای اولین بار نشان دهیم که تابش الکترومغناطیسی می تواند نیرویی بین اتم ها ایجاد کند، که ممکن است به روشن کردن سناریوهای اخترفیزیکی که هنوز توضیح داده نشده اند کمک کند.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

 

خروج از نسخه موبایل