نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

از الماس های مرموز در فضا بیشتر بدانید

به گزارش سینا پرس فارس، گروهی از دانشمندان می گویند وجود لونسدالیت، شکل شش ضلعی کمیاب از الماس را در شهاب سنگ های اوریلیتی از گوشته یک سیاره کوتوله تایید کرده اند.

یک تیم تحقیقاتی با دانشمندان دانشگاه موناش، دانشگاه RMIT، CSIRO، سینکروترون استرالیا، و دانشگاه پلیموث شواهدی از نحوه تشکیل لونسدالیت در شهاب‌سنگ‌های اوریلیت پیدا کردند، پروفسور RMIT، دوگال مک‌کالوچ، یکی از محققان ارشد شرکت‌کننده، گفت: که تیم پیش‌بینی کرد که ساختار شش ضلعی اتم‌های لونسدالیت آن را به طور بالقوه سخت‌تر از الماس‌های معمولی که ساختار مکعبی دارند، می‌کند.

دوگال مک‌کالوچ، مدیر مرکز میکروسکوپی و میکروآنالیز RMIT گفت: «این مطالعه به طور قطع ثابت می کند که لونزدالیت در طبیعت وجود دارد، ما همچنین بزرگترین بلورهای لونسدالیت را کشف کرده‌ایم که تا به امروز شناخته شده‌اند که اندازه آنها تا یک میکرون است بسیار بسیار نازک‌تر از موی انسان.

به گفته تیم تحقیقاتی، ساختار غیرمعمول lonsdaleite می تواند به اطلاع رسانی تکنیک های جدید تولید برای مواد فوق سخت در کاربردهای معدن کمک کند.
منشا این الماس های مرموز چیست؟

مک‌کالوچ و تیم RMIT او، محقق دکترا، آلن سالک و دکتر متیو فیلد، از تکنیک‌های میکروسکوپ الکترونی پیشرفته برای گرفتن برش‌های جامد و دست‌نخورده از شهاب‌سنگ‌ها استفاده کردند تا عکس‌هایی از چگونگی شکل‌گیری لونسدالیت و الماس‌های معمولی ایجاد کنند.

مک کالوچ می گوید: شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد یک فرآیند تشکیل تازه کشف شده برای لونسدالیت و الماس معمولی وجود دارد که شبیه فرآیند رسوب بخار شیمیایی فوق بحرانی است که در این سنگ های فضایی، احتمالاً در سیاره کوتوله اندکی پس از یک برخورد فاجعه بار اتفاق افتاده است. .

رسوب بخار شیمیایی یکی از راه‌هایی است که مردم در آزمایشگاه، الماس را اساساً با رشد آن در یک اتاقک تخصصی می‌سازند، تامکینز گفت: که این گروه پیشنهاد کرد که لونسدالیت در شهاب سنگ ها از یک سیال فوق بحرانی در دمای بالا و فشار متوسط ​​تشکیل شده است و تقریباً شکل و بافت گرافیت از قبل موجود را حفظ می کند.

تامکینز، عضو آینده ARC در دانشکده زمین، اتمسفر و محیط زیست دانشگاه موناش گفت: «بعداً با سرد شدن محیط و کاهش فشار، لونزدالیت تا حدی با الماس جایگزین شد.

«طبیعت به این ترتیب فرآیندی را برای ما فراهم کرده است تا بتوانیم در صنعت تکرار کنیم. ما فکر می‌کنیم که اگر بتوانیم یک فرآیند صنعتی را توسعه دهیم که جایگزینی قطعات گرافیتی پیش‌شکل با لونسدالیت را ترویج می‌کند، می‌توان از لونسدالیت برای ساخت قطعات ماشینی ریز و بسیار سخت استفاده کرد.

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

خروج از نسخه موبایل