نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نسل بعدی تشکچه های ورزشی از جلبک ساخته خواهند شد

در بسیاری از ورزش های استفاده از یک کفپوش فومی با ضخامت نسبتا کم و قابلیت ارتجاعی مناسب، یک ضرورت محسوب می شود. برای نمونه در ورزش های رزمی استفاده از این نوع کفپوش ها بسیار مهم خواهد بود. در شرایط فعلی بیشتر این کفپوش ها از محصولات برگرفته از مشتقات نفتی ساخته می شوند و همین امر نیز موجب می شود که این تشکچه ها دارای ساختار نامناسبی برای محیط زیست باشند.

حال دانشمندان موفق به یافتن روشی شده اند که می تواند این فرایند را دستخوش تغییر کند. یک کمپانی مستقر در میسیسیپی ایالات متحده آمریکا که بلوم نام دارد، به تازگی موفق به ساخت فوم های جدیدی شده است که می توانند بر روی آب شناور بمانند. این فوم ها از جلبک های چسبناک و لزج موجود بر روی آب ها ساخته شده است.

این کمپانی موفق به ایجاد فرایندی شده است که در آن می توان با استفاده از سکوهای ویژه ای که قابلیت شناور بودن بر روی آب را دارند به جمع آوری جلبک های فاضلابی پرداخت. فاضلاب ها عمدتا دارای مواد ویژه ای هستند که رشد جلبک های بزرگ را بسیار آسان می کند. این جلبک ها برای انسان ها مفید هستند زیرا کربن دی اکسید را به اکسیژن تبدیل می کنند اما در عین حال مانع رسیدن نور خورشید به ماهی ها و سایر موجودات آبزی می شوند.

این جلبک ها با استفاده از فرایند ذکر شده جمع آوری و خشک می شوند سپس به گلوله های پلیمر مانندی تبدیل می شوند که در آخر در ترکیب با سایر مواد لازم به فوم های ذکر شده تبدیل می شوند. مقدار جلبک مصرفی در ساخت این فوم ها بستگی به کاربرد آنها دارد و درصد جلبک موجود در آن ها می تواند تا 60 درصد متغیر باشد. تولید این فوم های جلبکی می تواند جایگزین خوبی برای فوم های نفتی موجود در بازار باشد.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل