نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

گزارش ناسا از تغییرات سطح آب دریاها در 22 سال

در این گزارش تصویری می توانید شاهد ارائه ساختار تغییرات سطح آب دریاهای آزاد در طول بازه زمانی 23 سال گذشته باشید. بسیاری از ما از پدیده گرمایش زمین آگاه هستیم. این پدیده که عمدتا به علت گازهای گلخانه ای رخ می دهد، تاثیر بسزایی بر روی آب های آزاد دارد به طوری که درصد بالایی از این گازها توسط آب ها جذب می شوند. حال این امر موجب بالا رفتن سطح آب ها خواهد شد.

با این وجود تمامی نقاط جهان با بالا رفتن سطح آب های آزاد روبرو نبوده اند. در برخی از نقاط سطح آب ها ثابت بوده و در برخی از نقاط شاهد بالاتر رفتن سطح آنها و در بعضی از مناطق حتی شاهد پایین تر آمدن سطح آب بوده ایم.

در این نقشه نقاط نارنجی نشانگر بالاتر رفتن سطح آب دریا هستند که البته بیشتر آب های آزاد در جهان به این رنگ نشان داده شده اند. هر چقدر که این رنگ به سمت سفید پیش برود، میزان بالا رفتن سطح آب کمتر خواهد بود. رنگ آبی نیز نشانه پایین رفتن سطح آب های آزاد است. البته پایین رفتن سطح آب در برخی از نقاط، تنها اثرات زنجیره ای گرمایش زمین است زیرا گرمایش و بالارفتن شدید سطح آب در نقاطی خاص می تواند در سواحل سمت مقابل اقیانوس مربوطه اثراتی معکوس را برجای بگذارد.

جالب است بدانید که مجموع افزایش سطح آب های آزاد در طول این 22 سال برابر با 6 سانتی متر بوده است ولی این میزان به هیچ عنوان نشان دهنده خطری که بشر برای خود ایجاد کرده است نخواهد بود.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل