نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هشدار دانشمندان درباره مصرف قرص های روغن ماهی

امروزه صنایعی که قرص های ماهی را در سراسر جهان به تولید و عرضه می رسانند، ارزشی برابر با 1 میلیارد و 200 میلیون دلار پیدا کرده اند ولی دانشمندان معتقدند که این پول به اشتباه برای از بین بردن سلامتی بشر هزینه شده است. قرص های ماهی که در کشور ما بیشتر با نام قرص های امگا 3 شناخته می شوند با ذهنیت بسیار مناسبی در میان عموم مردم همراه شده است.

بسیاری از افراد متخصص و پزشکان از مزایای مصرف امگا 3 برای بدن انسان سخن می گویند و عملا در این زمینه هیچ تردیدی وجود ندارد ولی دریافت این ماده از طریق این قرص ها می تواند برای بدن مضر باشد. دانشمندان دریافته اند که اسیدهای چرب موجود در این قرص ها عامل اصلی بروز عوارض جانبی مشهودی مانند خون ریزی بینی و اسهال محسوب می شوند.پ

در تحقیقاتی ویژه که نتایج آن در ژورنال انجمن پزشکی آمریکا به چاپ رسیده است، وضعیت مصرف قرص های ماهی در افراد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. دانشمندان برای انجام این آزمایش ها از یک گروه 4 هزار نفره استفاده کردند. آنها این گروه را به سه دسته مختلف تقسیم کرده و برای هر یک رژیم مصرف دارو و یا مواد غذایی خاصی را در نظر گرفتند.

دسته نخست از قرص های ماهی (امگا 3) استفاده می کردند. دسته دوم افرادی بودند که برای آنها رژیم غذایی سرشار از ویتامین و سبزیجات در نظر گرفته شده بود و دسته سوم نیز با دستور مصرف قرص های به ظاهر درمانی که اثر خاصی بر بدن نداشتند ( قرص های تلقینی) روبرو شدند.

دانشمندان پس از بررسی شرایط این سه گروه دریافتند که گروه دوم که از امگا 3 طبیعی موجود در غذاها بهره گرفته بودند، به شدت نشانه های افزایش سلامتی در چشمان، مغز و قلب خود را بروز می دادند. دسته دوم که قرص های امگا 3 دار را مصرف می کردند عملا هیچ یک از این نشانه ها را از خود بروز نداده بودند.

جالب اینجا بود که مقایسه آثار گروه اول و سوم با یکدیگر عملا نشان می داد که افرادی که قرص امگا 3 مصرف کرده بودند، هیچ نشانه سلامت زایی بیشتر از افرادی که قرص های تلقینی مصرف کرده بودند از خود بروز نمی دادند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل