به گزارش سینا پرس فارس، در این رویداد 7 تیم موفق شتابدهندهی هاب شیراز که در پنج زمینهی سلامت دیجیتال، تجارت الکترونیکی، آموزش مجازی، بازی و رسانه و شهر هوشمند آموزش دیده و موفق به انجام فعالیت تجاری شدهاند، به ارائهی دستاوردهای خود پرداختند.
رویداد دمو دی هاب شیراز، همزمان بهصورت حضوری و مجازی، در دو بخش «ارائهی تیمها» و «پنل» با سخرانی مهندس علی نیک محمدی، مدیرعامل شتابدهنده هاب شیراز آغاز و در ادامه هریک از تیمها، در یک فرصت ۱۵دقیقهای، در حضور سرمایهگذاران به معرفی فعالیت خود پرداختند.
همچنین در این رویداد، پنلی با عنوان «پیشران پرخطر» با حضور دکتر مجید مختارنیا، مدیر ارشد شتابدهندههای حرکت اول؛ دکتر وحید فخر، معاون سرمایهگذاری دیجی کالا؛ مهندس علی اخوان، مدیرعامل شرکت مشاوره مدیریت پرسیس و مهندس سعید رضایی، کارآفرین سریالی برگزار شد.
این پنل به بررسی سرمایهگذاری خطرپذیر از دید سرمایهگذاران اختصاص داشت و به همین علت با عنوان «پیشران پرخطر» برگزار شد.
دکتر مختارنیا در ابتدای این پنل، در پاسخ به پرسش «آیا سرمایهگذاری در این شرایط مناسب است؟» اظهار کرد: هدف هر سرمایهگذار خطرپذیر (cv) و سرمایهگذار خطرپذیر شرکتی (cvc) درنهایت خروج و کسب سود است؛ لیکن باتوجه بهعنوان خطرپذیر، ممکن است 90درصد سرمایهگذاریهای یک سرمایهگذار خطرپذیر به شکست منتهی شود، اما 10درصد موفق شده با فراهمکردن سود قابل توجهی جبران مافات را انجام دهد. اگر هوشمندی از جانب سرمایهگذار صورت پذیرد و فرصتها را دریابد قطعا اتفاقات خوبی رخ میدهد.
دکتر فخر نیز بیان کرد: در تمامی دنیا سرمایهگذارانِ فرشته از دلِ خود استارتاپها ظهور کردهاند و سرمایهی حاصل از استارتاپ خود را مجددا در قالب سرمایهگذاری به اکوسیستم برمیگرداند؛ از همینرو با این حوزه و خطرات آن کاملا آشنا هستند و این چرخه مالی ایجاد شده اثرات مثبت بسیاری بر اکوسیستم میگذارد.
مهندس رضایی نیز با بیان اینکه لفظ خطرپذیری بهعلت ابهام موجود در حوزهی کارآفرینی است؛ اظهار کرد: بههمین دلیل نمیتوان آینده را پیشبینی کرد که این خطر برای هر دو طرف این جریان (کارآفرین و سرمایهگذار) وجود دارد و باید درک متقابلی بین هر دو رخ دهد.
در انتهای این پنل نیز، مهندس اخوان بیان کرد: در سالهای اخیر سرمایههای مناسبی به اکوسیستم تزریق شده، اما خطرات و ریسک سرمایهگذاری در این حوزه بسیار بالاست؛ برای همین سرمایهگذاری در بازارهای موازی میتواند برای سرمایهگذارانی که اهل ریسک نیستند، مناسبتر باشد.
در بخش دیگری از این مراسم نیز استارتاپهایی که هاب شیراز در آنها سرمایهگذاری کرده، به ارائهی محصول خود پرداختند.
اولین ارائه به تیم کلینزی اختصاص داشت که در حوزهی جمع آوری پسماند از درب منازل فعالیت میکند. بنیانگذاران این تیم به افقهای پیش رو و اندازهی بازار بزرگ این صنعت اشاره داشتند.
دومین ارائه نیز ازسوی تیم رابین روم، پلتفرم برگزاری جلسات و کلاسهای آنلاین انجام شد. این استارتاپ با توجه به نیاز آموزش مجازی در دورهی فراگیری کرونا، توانسته است ارزش پیشنهادی مناسبی به مخاطبین خود ارائه دهد و مشتریان بنامی همچون سازمان نصر اصفهان و انجمن یادگیری الکترونیکی ایران را در کارنامهی خود دارد.
تیم صرافه، سومین ارائهی رویداد را به خود اختصاص داد. این استارتاپ با تشکیل سبد هوشمند رمز ارزها و ارائهی پیشنهادات متنوع به سرمایهگذاران خرد، میتواند گزینهی مناسبی برای علاقهمندان به این بازار جذاب و پرخطر باشد.
تیم هلساول با استفاده از دانش و تجارب بینالمللی سعی در تغیر سبک زندگی ایرانیان دارد. این استارتاپ با بهرهگیری از روش نوین فستینگ (روزه متناوب) سلامتی را برای مخاطبین خود به ارمغان میآورد.
تیم ژئو مارس نیز که با استفاده از فناوری روز دنیا توانسته پرینترهای سهبعدی سرامیک را در ابعاد ساختمانی تولید نماید، در این پنل به ارائهی محصول خود پرداخت. بهگفتهی این تیم، این فناوری میتواند علاوهبر افزایش سرعت و کاهش هزینه ساخت، در مواقع بحرانی و بلای طبیعی نقش مؤثری در تأمین سرپناه موقت ایفا کند.
تیم قهرمان کوچولو ارائهی بعدی این رویداد را به سرمایهگذاران انجام داد. بنابر ارائهی این گروه، بنیانگذاران این تیم از زمانی که متوجه شدهاند، فرزند خود دچار اوتیسم است؛ تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند تا با استفاده از بازیدرمانی بتوانند این مسئله را برای دیگر خانوادهها تا حد ممکن سهل و آسان کنند.
ارائهی آخر این رویداد، ازسوی تیم کاچی انجام شد. این تیم با الگوریتم هوشمند و محاسبه ارزش مواد غذایی موجود در منزل سعی میکند به پرسش دیرینهی «امروز چی بپزیم؟» پاسخی مناسب و در راستای اصلاح سبک تغذیه خانواده ارائه دهد.
گفتنیست، هاب شیراز (شتابدهندهی مشترک دانشگاه شیراز و حرکت اول) در طبقهی هشتم برج نوآوری دانشگاه شیراز قرار دارد.
شرکت هاب شیراز با هدف تمرکززدایی اکوسیستم کارآفرینی کشور و تقویت و غنیسازی زیستبوم کارآفرینی و نوآوری جنوب کشور از طریق کشف، جذب و پرورش ایدهها و تیمهای مستعد و فعال و همچنین کمک به توسعهی شخصی و تقویت روحیهی کارآفرینی فعالیت خود را آغاز نموده است. این شرکت، ضمن ایجاد حلقهی ارتباطی دانشگاهیان با صنایع در قطب جنوب کشور و با درنظرگرفتن حوزههای تمرکز شرکت کسبوکارهای نوپای حرکت اول، برنامهی ویژهای برای شتابدهی تیمها و کسبوکارهای نوپا در حوزههای سلامت دیجیتال، تجارت الکترونیکی ،آموزش الکترونیکی، بازی و رسانههای دیجیتال و شهر هوشمند طرحریزی نموده است.
گزارش: محمدرضا قشقایی زاده