نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دلایل جیغ زدن میمون ها به جای حرف زدن

به گزارش سینا پرس فارس، برای سال‌ها دانشمندان در پی یافتن پاسخ برای سوالی بنیادین بوده‌اند: چرا انسان‌ها طوری تکامل یافته‌اند که می‌توانند حرف بزنند، در حالی که همسان‌های آنان میمون‌ها برای برقراری ارتباط تنها می‌توانند جیغ بزنند و خرناس بکشند.

محققان پیش از این دریافته بودند که ناتوانی پسرعموهای نزدیک ما در بازتولید آواهای گفتاری انسان به دلیل تفاوت در آناتومی حنجره است، با این حال آنان نمی‌دانستند با توجه به اینکه ساختار صوتی ما تقریباً شبیه به سایر نخستی‌سانان است، دقیقا چه اتفاقی در طول تکامل ما افتاده که حالا قادر به صحبت کردن هستیم در حالی که گوریل‌ها، شامپانزه‌ها و میمون‌ها از این کار عاجز هستند.

اکنون تیمی از دانشمندان در ژاپن می‌گویند توانسته‌اند با تجزیه و تحلیل ساختار حنجره ۴۳ گونه از پستانداران پاسخ به این سؤال را دریابند. به گفته آنان تمامی پستانداران غیرانسان، از اورانگوتان گرفته تا شامپانزه، دارای یک ویژگی اضافی در گلوی خود هستند که انسان آن را ندارد.

دانشمندان می‌گویند این واقعیت که شامپانزه‌ها و میمون‌ها توانایی صحبت کردن مانند انسان‌ها را توسعه نداده‌اند به این معنا نیست که آن‌ها قادر به برقراری ارتباط واضح با یکدیگر نیستند.

در واقع هرچند آناتومی صوتی‌شان به آن‌ها این اجازه را نمی‌دهد که صداهای مصوت و کلمات مناسب را ادا کنند، با این حال نخستی‌سانان غیرانسان سیستم ارتباطی پیچیده‌ای دارند که عمدتاً بر اساس زبان بدن قرار گرفته است تا صداهای شفاهی. این در شرایطی است که شامپانزه‌ها و میمون‌ها ثابت کرده‌اند که می‌توانند با انسان‌ها ارتباط برقرار کنند.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل