نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر خورشید در پایان یافتن سیارک ها

به گزارش سینا پرس فارس، اخیراً دانشمندان مأموریت OSIRIS-REx ناسا کشف کرده اند که بازسازی سطح ،در سیارک ها بسیار سریعتر از روی زمین اتفاق می افتد. با تجزیه و تحلیل تصاویر با وضوح بالا از شکستگی‌های سنگ روی سیارک بننو که توسط فضاپیمای OSIRIS-REx گرفته شده است، محققان دریافتند که گرمای خورشید تنها در 10000 تا 100000 سال سنگ‌های Bennu را می‌شکند. با استفاده از این دانش، دانشمندان قادر خواهند بود تا زمان لازم برای تکه تکه شدن سنگ‌های سیارکی مانند Bennu را به قطعات کوچک‌تر پیش‌بینی کنند که برخی از آنها ممکن است به فضا پرتاب شوند در حالی که برخی دیگر ممکن است روی سطح سیارک باقی بمانند.

مارکو دلبو، دانشمند ارشد در دانشگاه کوت دازور، CNRS، رصدخانه کوت دازور، آزمایشگاه گفت: اگرچه ممکن است ده ها هزار سال بسیار کند به نظر برسد، "ما فکر می کردیم که بازسازی سطح سیارک ها چند میلیون سال طول می کشد." لاگرانژ، نیس، فرانسه و نویسنده اصلی مقاله ای که در ژوئن 2022 در مجله Nature Geoscience منتشر شد. ما متعجب شدیم که فهمیدیم روند پیری و هوازدگی در سیارک ها از نظر زمین شناسی به سرعت اتفاق می افتد.

اگرچه رانش زمین، آتشفشان ها و زمین لرزه ها ممکن است به طور ناگهانی سطح زمین را تغییر دهند، اما بیشتر تغییرات به تدریج رخ می دهند. در طی میلیون‌ها سال، تغییرات آب، باد و دما به آرامی سنگ‌ها را فرسایش می‌دهند تا سطوح جدیدی ایجاد کنند. برای مثال، اگر به گرند کنیون می روید، لایه های صخره ای متمایز را می بینید. لایه‌های بالایی جوان‌ترین سنگ‌ها هستند که قدمت آن در حدود 270 میلیون سال است و لایه‌های پایین دره ،قدیمی‌ترین و حدود 1.8 میلیارد سال قدمت دارند. به گزارش سرویس پارک های ملی ایالات متحده، رودخانه کلرادو به مدت 5 تا 6 میلیون سال در صخره های گراند کانیون در حال ریزش بوده است.


PolyCam روی فضاپیمای OSIRIS-REx ناسا تصاویری با وضوح بالا و میکروسکوپ مانند از سطح سیارک Bennu ارائه کرد. این امکان را برای محققان فراهم کرد تا بیش از 1500 شکستگی سنگ را نقشه برداری کنند. اعتبار: ناسا/گودارد/دانشگاه آریزونا

تغییرات سریع دما در سیارک Bennu باعث ایجاد استرس درونی می شود که باعث شکستگی و شکستن سنگ ها می شود، که مشابه نحوه شکستن یک لیوان سرد در زیر آب داغ است. در بننو، خورشید هر 4.3 ساعت طلوع می کند. در خط استوا، اوج گیری در روز می تواند تقریبا به 260 درجه فارنهایت (حدود 127 درجه سانتیگراد) برسد، و کمینه های شبانه به منفی 10 درجه فارنهایت (حدود منفی 23 درجه سانتیگراد) کاهش می یابد.

دانشمندان OSIRIS-REx در تصاویر فضاپیما از اولین بررسی های سیارک، شکاف هایی را در سنگ ها مشاهده کردند. دلبو گفت: به نظر می‌رسید همه شکستگی‌ها به یک جهت اشاره داشته باشند، «یک نشانه مشخص که شوک‌های دمایی بین روز و شب می‌تواند علت آن باشد».


دلبو و همکارانش طول و زوایای بیش از 1500 شکستگی را در تصاویر OSIRIS-REx با دست اندازه‌گیری کردند: برخی کوتاه‌تر از یک راکت تنیس، و برخی دیگر از یک زمین تنیس طولانی‌تر. آنها دریافتند که شکستگی ها عمدتاً در جهت شمال غربی-جنوب شرقی همسو هستند، که نشان می دهد توسط خورشید ایجاد شده اند، که در اینجا نشان داده شده است که نیروی اصلی تغییر چشم انداز Bennu است.

دلبو می‌گوید: «اگر زمین لغزش‌ها یا ضربه‌ها، سنگ‌ها را سریع‌تر از ترک‌شدن سنگ‌ها حرکت می‌دادند، شکستگی‌ها در جهت‌های تصادفی نشان می‌دادند».

تیم تحقیقاتی از یک مدل کامپیوتری و اندازه‌گیری‌های شکست خود برای محاسبه بازه زمانی 10000 تا 100000 ساله شکستگی‌های حرارتی برای انتشار و شکافتن سنگ‌ها استفاده کردند.
کریستف ماتونتی، یکی از نویسندگان مقاله در دانشگاه کوت دازور، CNRS، رصدخانه د لا کوت می گوید: شکستگی های حرارتی در بنو کاملاً شبیه آنچه در زمین و مریخ می یابیم از نظر نحوه شکل گیری آنها هستند. d'Azur، Géoazur، سوفیا-آنتیپولیس، Valbonne، فرانسه. دیدن اینکه آنها می توانند وجود داشته باشند و در شرایط فیزیکی بسیار عجیب و غریب [گرانش کم، بدون جو]، حتی در مقایسه با مریخ، مشابه هستند، بسیار جالب است.

جیسون دورکین، دانشمند پروژه OSIRIS-REx در فضای گودارد ناسا گفت: «به خاطر داشته باشید که توپوگرافی بننو جوان است، اما سنگ های روی سیارک ها هنوز میلیاردها سال عمر دارند و اطلاعات ارزشمندی درباره آغاز منظومه شمسی دارند.

مترجم: زهره طایفه سیفی

منبع: technoblender

خروج از نسخه موبایل