نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آیا آب باران غیر آشامیدنی، اسیدی و سرطان زاست

به گزارش سینا پرس فارس، حتی در دورافتاده‌ترین نقاط دنیا، سطح مواد موسوم به "مواد شیمیایی ماندگار" در جو زمین آنقدر بالا رفته است که بنا به اخبار اخیرا منتشر‌شده درباره کیفیت آب، "آب" باران دیگر (قابل آشامیدن) نیست.

موادشیمیایی ماندگار گروهی از محصولات انسان‌ساخت خطرناکند که به «پی‌اف‌ای‌اس» (PFAS-مخفف موادپرفلوئوروآلکیلی یا پلی‌فلوئوروآلکیلی) مشهورند و برخی از آن‌ها با ابتلای انسان به سرطان پیوند دارند.

به گفته محققان، در دهه‌های اخیر این مواد از طریق چرخه آب‌، اقیانوس‌ها، خاک، و جو در سراسر جهان پخش شده‌اند و در نتیجه اینک در آب باران و برف، حتی در دورافتاده‌ترین مناطق زمین، از قطب جنوب گرفته تا فلات تبت، وجود دارند.

در پی درک بهتر میزان سمی بودن «پی‌اف‌ای‌اس» و خطراتی که این مواد برای سلامت انسان و طبیعت دارند،‌ در رقم معیار آن‌ها برای آب آشامیدنی، آب سطحی و خاک، تا حد زیادی بازنگری شده است.

به گفته محققان دانشگاه‌ استکهلم و دانشگاه «ای‌تی‌اچ» زوریخ، در پی اعمال این تغییرات، میزان وجود این مواد شیمیایی در آب باران «حالا در همه‌جا بیش از مقادیر معیار است».

ایان کازینز، پروفسور بخش علوم محیط زیست دانشگاه استکهلم، گفت: در ۲۰ سال اخیر، رقم معیار پی‌اف‌ای‌اس در آب آشامیدنی به شدت کاهش یافته است.

مثلا رقم معیار یکی از مواد مشهور در رسته پی‌اف‌ای‌اس برای آب آشامیدنی، یعنی ماده سرطان‌زای پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFOA) در ایالات متحده ۳۷.۵ میلیون بار کاهش یافته است.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل