نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ساخت برج یخی برای آب آشامیدنی و آبیاری

به گزارش سینا پرس فارس، در منطقه لاداخ هند، برخی از جوامعی که در ارتفاعات کوهستانی زندگی می‌کنند، در طول زمستان فواره‌هایی از آب می‌سازند که به شکل مخروط‌های یخی به اندازه یک ساختمان، معروف به استوپاهای یخی، منجمد می‌شوند.

 در طول زمستان در منطقه کوهستانی لاداخ هند، برخی از کشاورزان از لوله‌ها و آبپاش‌ها برای ساختن مخروط‌های یخی به اندازه ساختمان استفاده می‌کنند؛ این یخچال‌های طبیعی انسان‌ساز که استوپای یخی نامیده می‌شوند، در طول ماه‌های خشک بهار به آرامی آب آزاد می‌کنند تا جوامع بتوانند محصولات را بنوشند یا آبیاری کنند. اما لوله ها اغلب زمانی که شرایط خیلی سرد می شود، یخ می زنند و ساخت و ساز را خفه می کنند.

اکنون، نتایج اولیه نشان می‌دهد که یک سیستم خودکار می‌تواند با استفاده از داده‌های آب‌وهوای محلی برای کنترل زمان و مقدار آب خروجی، یک استوپای یخی ایجاد کند و در عین حال از لوله‌های یخ زده جلوگیری کند. علاوه بر این، محققان گزارش دادند که سیستم جدید تقریباً از یک دهم مقدار آبی استفاده می کند که روش معمولی استفاده می کند.
دانکن کوئینسی می گوید: «این یکی از گام های تکنولوژیک رو به جلو است که ما باید این ایده نوآورانه را به نقطه ای برسانیم که به عنوان یک راه حل واقع بینانه باشد. او می‌گوید که اتوماسیون می‌تواند به جوامع کمک کند تا استوپ‌های یخی بزرگ‌تر و ماندگارتر بسازند که آب بیشتری در دوره‌های خشک فراهم می‌کنند. استوپاهای یخی در سال 2014 به عنوان وسیله ای برای جوامع برای مقابله با کوچک شدن یخچال های طبیعی آلپ به دلیل تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان پدیدار شدند .

به طور معمول، جوامع کوهستانی در هند، قرقیزستان و شیلی، آب ذوب یخبندان را به فواره های گرانشی هدایت می کنند که به طور مداوم در زمستان می پاشند. هوای سرد، قطرات باران را منجمد می کند و مخروط های یخی ایجاد می کند که می توانند میلیون ها لیتر آب را ذخیره کنند.
این فرآیند ساده است، اما ناکارآمد است. سوریانارایانان بالاسوبرامانیان، متخصص یخبندان از دانشگاه فریبورگ در سوئیس، می‌گوید بیش از 70 درصد از آب خروجی ممکن است به جای یخ زدن از بین برود. بنابراین بالاسوبرامانیان و تیمش فواره یک استوپا یخی را با رایانه ای تجهیز کردند که به طور خودکار سرعت جریان فواره را بر اساس دمای محلی، رطوبت و سرعت باد تنظیم می کرد. سپس دانشمندان این سیستم را با ساخت دو استوپا یخی در گوتانن، سوئیس آزمایش کردند – یکی با استفاده از یک فواره به طور مداوم پاشش و دیگری با استفاده از سیستم خودکار.
پس از چهار ماه، تیم متوجه شد که فواره ای که به طور مداوم پاشیده می شود، حدود 1100 متر مکعب آب بیرون زده و 53 متر مکعب یخ جمع کرده و لوله ها یک بار یخ زده اند؛ این سیستم خودکار تنها حدود 150 متر مکعب آب را پاشید، اما 61 متر مکعب یخ را بدون هیچ گونه لوله یخ زده تشکیل داد. محققان اکنون در تلاشند تا نمونه اولیه خود را ساده‌تر کنند تا آن را برای جوامع کوهستانی در سراسر جهان مقرون به صرفه‌تر کنند. بالاسوبرامانیان می‌گوید: «ما در نهایت می‌خواهیم هزینه‌ها را به گونه‌ای کاهش دهیم که در عرض دو ماه حقوق کشاورزان در لاداخ حدود 200 تا 400 دلار باشد.

مترجم: زهره طایفه سیفی

منبع: sciencenews

خروج از نسخه موبایل