نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دم پروانه ممکن است بخشی از یک تاکتیک فرار باشد.

به گزارش سینا پرس فارس، دانشمندان می گویند این «دم» چشم نواز ممکن است به عنوان طعمه ای تکامل یافته باشد تا پرندگان گرسنه را از چنگ زدن به سر یا شکم پروانه باز دارد. این همچنین می‌تواند به توضیح اینکه چرا چنین دم بال‌هایی، چندین بار در گونه‌های مختلف پروانه‌ها و پروانه‌هایی که تکامل یافته‌اند ،کمک کند.

آریان چوتارد زیست‌شناس تکاملی می‌گوید: بسیاری از این پروانه‌ها دم دارند. و ما واقعاً نمی دانیم چرا، برای کشف این موضوع، آنها پروانه های دم چلچله بادبانی را در نزدیکی آریژ، فرانسه جمع آوری کردند. این پروانه ها در سراسر اروپا و آسیا یافت می شوند. آنها نام مشترک خود را از دو دم سیاه که از بال هایشان بیرون می آید گرفته اند. آنها شباهت زیادی به دم چنگال دار خانواده پرندگان به نام پرستو دارند. روی بال ها درست بالای دم پروانه لکه هایی به رنگ آبی و نارنجی دیده می شود. این رنگ های زنده در تضاد شدید با نوارهای زردی که بقیه بال ها را می پوشانند قرار دارند.

از میان 138 دم چلچله جمع‌آوری شده، تقریباً نیمی از آنها حداقل یک دم آسیب دیده داشتند. هنگامی که محققان تمام 130 بال این گروه را بررسی کردند در هر پروانه دو بال وجود دارد، دریافتند که بیش از هشت بال از هر 10 بال دم آسیب دیده بودند. این نشان می دهد که شکارچیان در واقع ممکن است ساختارهای چشم نواز را هدف قرار دهند.پرندگان وزن می کنند.

در ادامه آنها ده ها پرنده آوازخوان به نام تالارهای بزرگ را اسیر کردند. سپس آنها تقلید پروانه را به پرندگان در قفس معرفی کردند. زیست شناسان حشرات تقلبی را با چسباندن بال های واقعی دم پرستو به بدنه مقوایی ساختند. ویدئوها نحوه واکنش پرندگان را ثبت کردندو پاسخ دادند. آنها به حشرات تقلبی حمله کردند.

محققان همچنین نیروی مورد نیاز برای جدا کردن بخش‌های مختلف بال دم چلچله را اندازه‌گیری کردند. رگ دم، شکننده ترین قسمت بود. بنابراین جای تعجب نیست که می تواند به راحتی در منقار پرنده شکسته شود.

داده‌ها نشان می‌دهد که این دم‌ها حواس پرندگان را از آسیب‌پذیرترین قسمت‌های بدن طعمه دور می‌کنند. و از آنجایی که دم ها به راحتی پاره می شوند، پروانه های مورد حمله اغلب می توانند فرار کرده و پرواز کنند. چیزی مشابه در برخی از مارمولک ها دیده می شود. آنها همچنین می توانند دم های جدا شده ای داشته باشند که به آنها اجازه می دهد از شکارچیان گرسنه فرار کنند.

دم برخی از پروانه ها می تواند با تاکتیک های پژواک یابی خفاش های گرسنه تداخل داشته باشد. جولیت روبین می‌گوید: «اکنون شواهدی داریم که نشان می‌دهد دم پروانه‌ها مزایای مشابهی در برابر شکارچیان بصری دارند. او یک زیست شناس تکاملی است که در دانشگاه فلوریدا در Gainesville کار می کند.

مترجم: زهره طایفه سیفی

منبع: snexplores

خروج از نسخه موبایل