نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاشت اولین میکروچیپ در مغز بیمار

به گزارش سینا پرس فارس، سینکرون، یکی از چند شرکت نوپای فناوری عصبی، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه فناوری‌های رابط مغز رایانه داشته است از نورالینک ایلان ماسک پیشی گرفته و اولین میکروچیپ را در مغز یک بیمار کاشته است.
نورالینک ایلان ماسک نیز ماموریت مشابهی دارد، اما هنوز تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت نکرده است، بنابر گزارش‌ها این شرکت موفق شده این تراشه مغزی را روی یک بیمار آمریکایی که دارای مشکلاتی حرکتی و کلامی بوده مورد استفاده قرار دهد تا وی بتواند تنها با فکر کردن صفحات وب‌ را مرور کند. این دستگاه به بیمار به ارتباط از طریق انتقال افکار به سیستم‌های کامپیوتری کمک می کند؛ بدین صورت از این طریق می‌تواند به ایمیل‌ها یا پیامک‌های خود پاسخ دهد.

امید این است که این بیمار مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، که توانایی حرکت و صحبت کردن خود را از دست داده، به لطف این ایمپلنت مغزی بتواند دراینترنت سرچ کند و تنها با فکر کردن ارتباط برقرار کند. بدین ترتیب که این دستگاه افکار او را به دستورات ارسال شده به رایانه تبدیل کند. دکتر شهرام مجیدی، جراح اینترونشنال عصبی که عضو تیم جراحی است می‌گوید: «این جراحی به دلیل پیامدها و پتانسیل زیادی که داشت، بسیار خاص بود.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل