نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آشنایی بیشتر با سنتاروس، سویه جدید و بسیار مسری امیکرون

به گزارش سینا پرس فارس، هنوز روشن نیست که این سویه نسبت به سویه‌های دیگر اومیکرون بیماری شدیدتری به‌وجود می‌آورد یا خیر، سویه بی‌ای.۷۵.۲ (BA.2.75) با نام مستعار سنتاروس پس از آنکه در ماه مه تشخیص داده شد، به‌سرعت در حال افزایش در هند است.

به نظر می‌رسد این سویه جدید حتی سریع‌تر از سویه‌های بی‌ای.۵ (BA.5) و بی‌ای.۲ (BA.2) اقوام اومیکرون خود، پخش می‌شود و حالا در ۱۰ کشور دیگر از جمله انگلیس، ایالات متحده، استرالیا، آلمان و کانادا شناسایی شده است.

هنوز روشن نیست که آیا این سویه نسبت به سویه‌های دیگر اومیکرون بیماری شدیدتری به وجود می‌آورد یا نه اما دانشمندان می‌گویند ممکن است بتواند مصونیت ناشی از واکسن‌ها و بیماری قبلی را دور بزند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری اروپا (ئی‌سی‌دی‌سی) روز هفتم ژوییه از بی‌ای.۷۵.۲ به عنوان «سویه تحت نظارت» نام برد؛ به این معنی که نشانه‌هایی وجود دارد که این سویه می‌تواند واگیردارتر باشد.

نگرانی متخصصان به دلیل تعداد زیاد جهش‌های بی‌ای.۷۵.۲ در مقایسه با سویه‌های پیشین اومیکرون، افزایش یافته است.

متیو بینیکر، مدیر ویروس‌شناسی بالینی از مایو کلینیک در روچستر مینه‌سوتا، گفت، بعضی از این جهش‌ها در مناطقی‌اند که به پروتئین سنبله مربوط می‌شوند و می‌توانند اجازه دهند ویروس بیشتر به سلول‌ها بچسبد.

نگرانی دیگر این است که تغییرات ژنتیکی ممکن است کار را برای ویروس آسان‌تر کند تا پادتن‌ها را دور بزند پروتئین‌های محافظی که بدن در واکنش به واکسن یا بیماری در اثر سویه قبلی ساخته است.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل