نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مطالعه استخوان قربانیان وبا در اروپای قرن نوزدهم

در پی اجرای عملیات عمرانی جهت ریل گذاری پروژه موسوم به سیستم ریلی  لواس لایت Luas light rail system در شمال شهر دوبلین در کشور ایرلند ، بقایای استخوانی قربانیان و افراد کشته شده بر اثر بیماری همه گیر وبا در سال 1832 میلادی به دست آمد . این بقایا استخوانی به صورت منفصل از یکدیگر و قطعه قطعه هستند .

بر اساس گزارش منتشر شده در The Irish Times کارشناسان اعلام کردند در جریان وقوع بیماری وبا در قرن نوزدهم ، تعداد زیادی از افراد ساکن شهر دوبلین کشته شدند که بیشتر آن ها در یک قبرستان بزرگ در نزدیکی یک بیمارستان سلطنتی با نام Kilmainham  که متعلق به قرن نوزدهم بود ، دفن شدند . متاسفانه تعداد قربانیان بیماری وبا  در این دوره به اندازه ای زیاد بود که قبرستان فوق پاسخگوی سیل عظیم اجساد درگذشته بر اثر این بیماری را نداشته و در نتیجه مسئولان شهری و مراکز درمانی آن زمان تصمیم به ساخت یک قبرستان جدید و دفن اجساد باقی مانده را در آن محل می گیرند . 

در همین رابطه ماریا فیتزجرالد Maria Fitzgerald مدیر بخش باستان شناسی شهر دوبلین اعلام کرد : " قبرستان قدیمی در سال 1870 میلادی و در پی احداث و گسترش خط آهن غربی از بین رفت . من فکر می کنم که ما دقیقا می دانیم در این محل به دنبال چه چیزی هستیم و این منطقه قطعا مملو از استخوان هایی است که در آن زمان بر اثر نیاز در خندقی که به سرعت ایجاد شده است ، دفن شده و روی یکدیگر تلنبار شده اند . ما فقط باید به حفاری ادامه داده و به مرکز این سایت تدفینی برسیم . در حقیقت ما  در این محل تنها با تعداد زیادی استخوان و جمجمه رو به رو هستیم . "

گفتنی است این پژوهشگر ایرلندی و تیم همکاران وی در پی یافتن راه حلی جدید برای حفظ و نگهداری این استخوان ها جهت استخراج اطلاعات ارزشمندی که در آن ها وجود دارد هستند . عملیات حفاری ، کاوش و مطالعه در سایت فوق الذکر همچنان ادامه دارد . مطالعه این استخوان ها می تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی از نحوه زندگی ، الگوهای تغذیه ، بیماری ها و شرایط زیستی مردم ساکن در اروپا در ابتدای قرن نوزدهم میلادی را در اختیار دانشمندان قرار دهد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل