نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر نوع گل ها بر بیماری های روده ای و انگلی زنبورها

به گزارش سینا پرس فارس، از آنجایی که انگل‌ها و بیماری‌ها در کاهش زنبورها نقش دارند، این یافته می‌تواند به محققان کمک کند تا مخلوط‌هایی از  بذرهای متنوع  بسازند که برای زنبورهای  عسل دوست داشتنی ‌تر باشد و به تصمیم‌گیری بهتر  باغبانان و کشاورزان  در مورد پرورش انواع گل های  خاص برای کاشت  چنین گلهایی کمک کند.
ربکا ایروین می‌گوید: انگل (Crithidia bombi) زمانی منتقل می‌شود که حشرات به طور تصادفی مدفوع زنبور عسل آلوده را بخورند، که «باعث می شود زنبورها بی‌حال و بیمار  شوند ».
در  آزمایشگاهی که  شامل زنبورهای در قفس و 16 گونه گیاهی بودند ، ایروین و همکارانش اینکه   چگونه ویژگی های مختلف گل بر انتقال انگل روده تأثیر می گذارد را مورد آزمایش قرار دادند و بر روی سه عامل انتقال تمرکز کردند: 
1-میزان مدفوع به جا مانده از زنبور روی گلها هنگام پرواز زنبورها و علوفه و گیاهان 
2- مدت زمان زنده ماندن انگل روی گیاهان 
3-اینکه چقدر انگل به راحتی به زنبورهای جدید منتقل می شود.
در مقایسه با گیاهانی با گل‌های بلند و باریک مانند فلوکس و ریش آبی، گل‌های پهن و کوتاه مدفوع بیشتری روی خود داشتند و انگل را راحت‌تر به گرده افشان‌ها منتقل می‌کردند و نرخ انتقال کلی انگل را برای این گل‌ها افزایش می‌دادند.

با این حال، زمان بقای انگل در این شکوفه ها کاهش یافت. ایروین می‌گوید این احتمالاً به دلیل شکل‌های باز گل‌ها است که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش را افزایش می‌دهد و خشک شدن قطرات مدفوع مملو از انگل را تسریع می‌کند.
اسکات مک‌آرت، حشره‌شناس می‌گوید: یافته‌ها نظریه جدیدی را تأیید می‌کند که نشان می‌دهد ویژگی‌هایی مانند شکل گل، پیش‌بینی‌کننده بهتری برای انتقال بیماری نسبت به گونه‌های منفرد گیاهان هستند. بنابراین، هنگام طراحی باغ یا پروژه بازسازی زیستگاه خود، نیازی به دانستن همه چیز در مورد هر گونه گیاهی ندارید.
او می‌گوید در عوض، برای محدود کردن انتقال بیماری در بین زنبورها، بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که گل‌های باریک‌تر و بلندتری دارند. گل‌های پهن‌تر و کوتاه‌تر مشابه اتاق‌های کوچک و با تهویه ضعیف هستند که در آن‌ها کووید به طور موثر در بین انسان‌ها منتقل می‌شود.
ایروین توصیه می کند که به کاشت انواع گل ها ادامه دهید. او خاطرنشان می کند که اگر یکی از انواع گل ها "یک گونه با قابلیت انتقال بالا" باشد، این گونه میتواند کمک کننده باشد .  او قصد دارد در آینده آزمایش‌هایی در مزارع انجام دهد تا عوامل دیگری را که می‌توانند بر انتقال انگل تأثیر بگذارند، مانند اینکه آیا زنبورها به سمتی هدایت می شوند  تا انواع خاصی از گل‌ها را بیشتر در طبیعت دنبال کنند را مورد بررسی قرار دهد.

مترجم: زهره طایفه سیفی

منبع: INDEPENDENT JOURNALISM

خروج از نسخه موبایل