نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف اولین آتش سوزی در بیش از چهارصدو سی میلیون سال پیش

به گزارش سینا پرس فارس، محققان زمین شناسی گزارش دادند که جو باستانی باید حداقل 16 درصد اکسیژن داشته باشد. این نتیجه‌گیری بر اساس آزمایش‌های آزمایشگاهی امروزی است که نشان می‌دهد چقدر اکسیژن لازم است تا یک آتش‌سوزی جنگلی مهار و گسترش یابد.
در حالی که اکسیژن، 21 درصد هوای امروز ما را تشکیل می دهد، در 600 میلیون سال گذشته شاید بیشتر، سطح اکسیژن در جو زمین بین 13 تا 30 درصد در نوسان بوده است . مدل‌های بلندمدت شبیه‌سازی غلظت‌های اکسیژن گذشته مبتنی بر فرآیندهایی مانند دفن باتلاق‌های ذغال‌سنگ، ساختمان‌های کوهستانی، فرسایش و تغییرات شیمیایی مرتبط با آن‌ها هستند.
ایان گلاسپول و رابرت گاستالدو، هر دو گیاه‌شناس دیرینه در کالج کولبی می‌گویند، این مدل‌ها، که برخی از آن‌ها سطوح پایین‌تر اکسیژن را تا 10 درصد برای این دوره زمانی پیش‌بینی می‌کنند، روندهای گسترده‌ای را ارائه می‌دهند و ممکن است جهش‌ها و افت‌های کوتاه را ثبت نکنند.

ذغال چوب، بقایای آتش سوزی، شواهد فیزیکی است که حداقل آستانه ای را برای غلظت اکسیژن فراهم می کند. به این دلیل که اکسیژن یکی از سه عنصر مورد نیاز برای ایجاد آتش سوزی است. گلاسپول می‌گوید دومی، اشتعال، ناشی از رعد و برق در دنیای باستان است. سومین مورد، سوخت، از گیاهان و قارچ های در حال رشد 430 میلیون سال پیش، در دوره سیلورین به دست آمد. فضای سبز غالب ،گیاهان کم رشدی بودند که فقط چند سانتی متر ارتفاع داشتند. در میان این پوشش کوچک زمینی، گیاهانی از زانو تا کمر و قارچ‌های Prototaxites که تا 9 متر ارتفاع داشتند، پراکنده بودند. قبل از این زمان، بیشتر گیاهان تک سلولی بودند و در دریاها زندگی می کردند.
گلاسپول می‌گوید: "تقریباً هرجا  شواهدی از گیاهان در خشکی داشته باشیم، شواهدی نیز  از آتش‌سوزی در جنگل داریم."
این شواهد شامل تکه‌های کوچک گیاهان تا حدودی سوخته شده، از جمله ذغال چوب که توسط ریزساختار آن شناسایی شده است و همچنین مجموعه‌ای از ذغال‌سنگ و مواد معدنی مرتبط در توده‌های فسیل شده قارچ‌های پروتوتاکسیت‌ها وجود دارد. این نمونه‌ها از سنگ‌هایی با سن‌های مشخص که از رسوبات ریخته‌شده در سواحل خشکی‌های باستانی به وجود آمده‌اند. محققان پیشنهاد می‌کنند که این زباله‌های آتش‌سوزی قبل از ته نشین شدن، انباشته شدن و حفظ شدن، در نهرها یا رودخانه‌ها به خارج از ساحل منتقل شده است.
(تصویر)ریزساختار این گیاه فسیل شده و تا حدودی سوخته  شده که در لهستان از رسوبات تقریباً 425 میلیون ساله کشف شده است نشان می دهد که توسط اولین آتش سوزی های زمین سوخته شده است.
این کشف میتواند  به شواهد قبلی، از جمله تجزیه و تحلیل حفره‌های مایع محبوس شده در کانی‌های هالیت تشکیل شده در سیلورین، اضافه می‌کند و  نشان دهد  اکسیژن اتمسفر در آن زمان به غلظت 21 درصدی که امروزه مشاهده می‌شود نزدیک شده یا حتی از آن فراتر رفته است.
لی کومپ، بیوژئوشیمی‌دان می‌گوید: «این تیم شواهد خوبی برای بقایای ذغال‌شده دارند. او می‌گوید: اگرچه شواهد به سطوح اکسیژن بالاتر از آنچه برخی مدل‌ها در آن زمان نشان می‌دهند، اشاره می‌کند، اما ممکن است که اکسیژن یکی از اجزای مهم جو ،حتی کمی قبل تر  از سیلورین باشد.
مترجم:زهره طایفه سیفی

منبع: INDEPENDENT JOURNALISM

خروج از نسخه موبایل