نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

در فضای میان‌ستاره‌ای الکل کشف شد

به گزارش سینا پرس فارس، دانشمندان، شامل دانشمندانی از موسسه ماکس پلانک نجوم رادیویی در آلمان، با استفاده از داده‌های تلسکوپ آلما در بیابان آتاکامای شیلی به این یافته‌ها دست یافته‌اند.

پژوهشگرانی که در پی شناسایی مولکول‌های جدید در فضا هستند، از پنج دهه گذشته تاکنون، ۲۷۶ نوع مولکول خاص کشف کرده‌اند.

این بررسی جدید نخستین مطالعه‌ای است که مولکول ایزوپروپانول بزرگ‌ترین الکلی که تاکنون در فضای بین‌ستاره‌ای کشف شده را شناسایی کرده است که این موضوع پیچیدگی فزاینده یکی از فراوان‌ترین انواع مولکول‌های موجود در فضا را نشان می‌دهد.

راب گارود می‌گوید: ما مولکول‌هایی را کشف می‌کنیم که در مراحل اولیه شکل‌گیری ستاره‌ها پیچیده‌تر و پیچیده‌تر می‌شوند.

دکتر گارود توضیح می‌دهد: بیش از پیش، در حال تماشای وضعیتی‌ایم که حیات در آن به‌طور بالقوه با شیمی مراحل اولیه در فضا ایجاد می‌شود، حتی پیش از آنکه سیاره‌ای شکل گرفته باشد.

بررسی‌های جدید در پی درک چگونگی شکل‌گیری مولکول‌های آلی در محیط بین‌ستاره‌ای بود؛ به‌ویژه در مناطقی که ستارگان جدید در آن متولد می‌شوند و به دنبال اینکه این مولکول‌ها به چه میزان ممکن است پیچیده باشند.

دانشمندان امیدوارند که این یافته‌ها بتواند به یافتن ارتباط میان این مولکول کشف‌شده با ترکیبات شیمیایی اجرام منظومه شمسی از جمله دنباله‌دارها کمک کند.

این کشف جدید با مشاهده یک منطقه ستاره‌زایی خاص در کهکشان به نام کمان بی۲ که مولکول‌های زیادی در آن کشف شده‌اند، ممکن شد.

در حالی که گسیل انرژی مولکول‌های آزاد کمان بی۲ در طول موج مایکروویو را می‌توان در زمین شناسایی کرد، دانشمندان می‌گویند این الگوها و نمونه‌ها ممکن است ضعیف باشند و تفکیک آن‌ها از یکدیگر دشوار است.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل