نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دستیابی محققان به فناوری ساخت لیزر دائمی

به گزارش سینا پرس فارس، یک تیم پژوهشی از دانشگاه آمستردام توانست مشکل مفهوم زیربنایی لیزر اتمی را حل کنند؛ مشکلی که فیزیکدانان را از زمان نخستین رونمایی این لیزرها در حدود ۳۰ سال پیش، سردرگم کرده بود، بر خلاف لیزرهای نوری، لیزرهای اتمی از چیزی به نام چگالش بوز-انیشتین (بی‌ای‌سی) اتم‌ به وجود می‌آیند و پرتوهای مادی ایجاد می‌کند.
پروفسور فلورین شرک، سرپرست این تحقیق، می‌گوید: در آزمایش‌های قبلی، سرمایش تدریجی اتم‌ها همه در یک‌ جا انجام می‌شد.
فلورین ادامه داد، ما تصمیم گرفتیم در تنظیماتمان، مراحل خنک‌سازی را نه در طول زمان، بلکه در فضا منتشر کنیم؛ ما اتم‌ها را در حالی که در مراحل متوالی خنک‌سازی پیش می‌روند، به حرکت وادار می‌کنیم. در پایان، اتم‌های فوق‌سرد به مرکز آزمایش می‌رسند، جایی که می‌توان از آن‌ها برای تشکیل امواج ماده منسجم در یک «بی‌ئی‌سی» (BEC) استفاده کرد.

او گفت: البته وقتی این اتم‌ها مصرف می‌شوند اتم‌های جدیدی از راه می‌رسند و حالت چگالش بوز انیشتین را تجدید می‌کنند. به این ترتیب می‌توانیم این فرایند را عملا تا ابد تداوم دهیم، همچنین گستره کاربردهای احتمالی لیزر نوری که در دهه ۱۹۵۰ اختراع شد، مشخص نبود و در مورد لیزر اتمی نیز ممکن است همین موضوع صدق کند.

برخی محققان امیدوارند بتوانند جرقه انقلابی مشابه در اپتیک اتمی، ساعت‌های اتمی دقیق و سایر اندازه‌گیری‌های استانداردهای بنیادی را روشن کنند. مثل تصاویر هولوگرافیک با وضوح بسیار بالا که می‌توانند سبب شوند واقعیت مجازی یا افزوده از واقعیت قابل تشخیص نباشد.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

خروج از نسخه موبایل