کشف گونه ای ناشناخته از دوزیستان در پرو

سینا پرس : دانشمندان تصور می کردند که منطقه دره های ساحلی مرکزی پرو یک منطقه نسبتا فقیر در تنوع زیستی محسوب می شود و نمی توان آن را برای پیدا کردن نمونه های جدید جانوری بررسی و جستجو کرد . اما یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه ایلینوی جنوبی (Southern Illinois) واقع در کربندیل (Carbondale) ، پنسیلوانیای ایالات متحده امریکا ، با سرپرستی (Alessandro Catenazzi) به تازگی یک گونه جدید از قورباغه آبی را کشف کرده اند .

این قورباغه از بدنی با رنگ زرد روشن برخوردار است که در دامنه  کوه های آند پرو در سراشیبی های سمت اقیانوس آرام پیدا شده است . کشف این قورباغه ثابت می کند که حتی در زیستگاهی همچون منطقه دره های ساحلی مرکزی پرو مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته شده ، نیز می توان نمونه های جدید جانوری را پیدا کرد .

Catenazzi ، سرپرست این تیم تحقیقاتی در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که کشف این دوزیست جدید و وجود آن در محیطی خشک نشان می دهد که تنوع دوزیستان رشته کوه های آند بسیار بالاست و هنوز امکان شناسایی و شناخت اینگونه جانوران وجود دارد .  

این قورباغه کوچک آبی ventriflavum Telmatobius نامگذاری شده است . این نام به جهت روشن بودن رنگ شکم این قورباغه انتخاب شده است . کلمه venter در لاتین به معنای شکم و flavus به معنای زرد است . این قورباغه عضوی از خانواده Telmatobius که گروهی از قورباغه های آبی بومی کوه آند هستند، محسوب می شود .

بسیاری از بستگان T. ventriflavum به جهت آلودگی های زیست محیطی و از دست رفتن زیستگاه طبیعی جانوری، در معرض خطر انقراض قرار دارند . همه خانواده فرعی این قورباغه آبی تازه کشف شده در مناطق خارج از اکوادور (Ecuador) همسایه پرو از بین رفته اند .

قابل ذکر است که این گونه جدید قورباغه ها که در پرو کشف شده اند ، بسیار آسیب پذیر هستند . نوعی گیاه قارچ در منطقه زیستگاهی این قورباغه وجود دارد که باعث بیمار شدن و از بین رفتن این قورباغه های آبی می شود .

این پژوهش ها و تحقیقات جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله ZooKeys منتشر شده و قابل دسترس همگان قرار دارد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا